کد خبر: ۵۳۱۹۱۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۰۵ آذر ۱۴۰۲
امروز اولین مرحله ماراتن نفسگیر کنکور ۱۴۰۳ کلید خورد و ثبت نام نوبت اول آن آغاز شد. این آزمون علمی که از سال گذشته در مسیر تحولی کلی قرارگرفت، امسال نیز با تغییراتی همراه است و داوطلبان شاهد مواردی مانند افزایش تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، برگزاری آزمون ترمیم معدل، برگزاری دو مرحله کنکور و... خواهند بود

به گزارش پایگاه خبری 598، آن‌چه چگونگی برگزاری این آزمون را با ابهاماتی روبرو کرده، مصوبه مجلس در شهریور ماه است که مسیر تحولات کنکور را با چالش روبرو می‌کند. در گزارش زیر جزئیات برگزاری نوبت اول کنکور امسال و ابهامات پیرامون آن بررسی شده است:

1405 مصوبه اجرا می‌شود

اگر چه مصوبه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور امسال، سازمان سنجش را مکلف کرده که از سال ١٤٠۵ بر روال دهه‌های گذشته و با تاثیر مثبت سوابق تحصیلی، آزمون کنکور را برگزار کند، اما این مصوبه بر مراحل برگزاری کنکور امسال تاثیری ندارد و داوطلبان همان مسیری را طی می‌کنند که از سال گذشته ریل‌گذاری و آغاز شده است. در کنکور امسال داوطلبان می‌توانند در هر دو مرحله آزمون کنکور که در اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود شرکت کنند، اما نتایج مرحله‌ای که داوطلب تعیین می‌کند، برای محاسبه نتایج آزمون لحاظ می‌شود. افزایش تاثیر سوابق تحصیلی از مهمترین وجوه تمایز کنکور امسال با کنکور سال گذشته است.

دروس عمومی در کنکور امسال

چگونگی تاثیرگذاری دروس عمومی در کنکور ١٤٠٣ ابهام دیگری است که پیش‌روی داوطلبان امسال قرار دارد. این ابهام که در پی اظهار نظرهای مختلف نمایندگان مجلس پیرامون مصوبه ٢٨ شهریور به وجود آمده، داوطلبان را با نگرانی روبرو کرده است. داوطلبان با توجه به تغییراتی که سال گذشته در ساختار کنکور رخ داده و دروس عمومی از برنامه آزمون حذف و فقط در امتحانات نهایی مورد سنجش قرار می‌گیرند، در تمرین تست زنی بر دروس عمومی تمرکز نداشته‌اند و احتمال قرار گرفتن دروس عمومی در آزمون کنکور می‌تواند بر نتایج کلی داوطلبان تاثیر منفی داشته باشد. اطلاعیه اخیر سازمان سنجش بر این نگرانی داوطلبان کنکور خط بطلان کشیده و در آن تاکید شده که امسال نیز مانند سال گذشته دروس عمومی فقط به‌صورت تشریحی در امتحانات نهایی مورد سنجش قرار می‌گیرند و تاثیر آنها در سوابق تحصیلی داوطلبان تعیین کننده است.
در کنکور ١٤٠٣ فقط نتایج امتحانات نهایی سال دوازدهم بر روی نتایج داوطلبان تاثیر دارد و سوابق تحصیلی ۵٠ درصد از نتایج آنها را تشکیل می‌دهد، اما تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده ١٠ درصد افزایش پیدا می‌کند و به ٦٠ درصد می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها