کد خبر: ۵۳۲۲۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۱۴ آذر ۱۴۰۲
یکی از مشکلات جوانان مشتاق ازدواج، یافتن گزینه مناسب و نزدیک به ایده‌آل‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و... به خود است. سامانه «همدم» سازمان تبلیغات اسلامی تا حد زیادی این مشکل را حل کرده است.
 
به گزارش پایگاه خبری 598، کیهان نوشت: «همدم» سامانه‌اي وابسته به مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «تبیان» است و تبيان به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نامي آشنا براي كاربران اينترنت به‌شمار مي‌رود. تبيان پيش از راه‌اندازي همدم و در سال 1394 سامانه «همسان‌گزینی» را در سايت خود ايجاد كرد که بر پایه فعالیت معرفان ازدواج، کار‌های خود را دنبال می‌کرد. در همسان‌گزینی جوانان مشخصات خود را و معرفان ازدواج، مشخصات متقاضیان خود را در آن وارد كرده و معرفان بر اساس مشخصات موجود، گزینه مناسب برای متقاضیان خود را انتخاب می‌کردند. در اين مدت ۷ هزار نفر در سامانه همسان‌گزینی تبیان ثبت‌نام کرده و بیش از سه هزار و ۷۰۰ ازدواج موفق در آن ثبت شد اما دامنه اين فعاليت محدود به ۶ استان می‌شد و خود کاربران هم امكان انتخاب نداشتند. همين محدوديت‌ها باعث شد، همدم به عنوان يك اپليكيشن موبايلي جايگزين آن شود.
 
انتخاب همسر با چند كليك
در سامانه همدم، کاربران بعد از ثبت‌نام، فرم‌های مشخصات خود را تکمیل کرده و دو آزمون روان‌شناسی می‌دهند، مدارک خود را الصاق می‌کنند و حساب کاربری آنها مورد تایید قرار می‌گیرد. در بخش تکمیل اطلاعات اولیه، فرمی برای شناختن نسبی معیارهای انتخاب همسر برای افراد وجود دارد که از متقاضیان تقاضا می‌شود تا مشخصات همسر آینده خود را از بین معیارهایی همچون قد، وزن، شهر محل زندگی و تولد، میزان اعتقادات مذهبی، شغل و... انتخاب کنند. بر اساس مشخصاتی که ارائه کرده‌اند، سامانه پیشنهاداتی به آنها ارائه می‌دهد، اگر گزینه پیشنهادی سامانه مورد تایید آنها نبود، می‌توانند با جست‌وجو، گزینه مورد نظر خود را پیدا کنند.
 
شبكه‌اي از معرفان ازدواج
سامانه همدم تعدادی معرف ازدواج با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و تحصیلات مرتبط با خانواده و ازدواج دارد که می‌توانند افراد را از سراسر کشور با آداب و رسوم گوناگون برای امر ازدواج راهنمایی کنند. پس از تایید اطلاعات وارد شده توسط افراد، سامانه به صورت خودکار از بین متقاضیان موجود، پنج نفر را به کاربر معرفی می‌کند که او می‌تواند با ارسال درخواست، خواستار آشنایی بیشتر با شخص مورد نظرش شود؛ پس از تایید درخواست از سمت کاربر مقابل، معرف با کاربر یا خانواده آنها تماس می‌گیرد و راهنمایی‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهد.
 
فعاليت‌هاي يك معرف
در سامانه همدم معرف نقش واسطه و تسهیلگر آشنایی دو نفر را برعهده می‌گیرد. بعد از انتخاب كاربران، كارشناسان سايت بررسی‌های کلی را صورت مي‌دهند. اختلاف سنی طرفین یکی از موضوعاتی است که در اولین مراحل به آن توجه می‌شود و در صورتی که اختلاف سنی زوج با هم زیاد باشد، تذکرات لازم به آنها داده مي‌شود. سپس شماره مادرِ خانم در اختیار مادرِ آقا قرار می‌گیرد که بتوانند ارتباط اولیه را با هم داشته باشند. در رده‌های سنی پایین‌تر توصیه مي‌شود که ملاقات اولیه با حضور والدین انجام شود و اگر والدین در قید حیات نیستند، یکی از نزدیک‌ترین بستگان در این ملاقات حضور داشته باشد.
 
«نسرین پاکرو» كه تا به حال واسطه ازدواج جوانان زیادی با یکدیگر شده و یکی از معرفان ازدواج سامانه همدم است در‌اين باره مي‌گويد: «توصیه ما این است که ملاقات اولیه در منزل یکی از زوجين انجام شود تا شناخت بهتری نسبت به يكديگر پيدا كنند. وظیفه ما تا زمان به نتیجه رسیدن ارتباط ادامه خواهد داشت و تا آن زمان، طرفین را رها نمی‌کنیم. اگر در طول آشنایی هم طرفین نیاز به معرفي بيشتر داشته باشند ما همراه هستیم و مشاوره‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهیم.»
 
صحت‌سنجي با كمك نهادهاي مرجع
یکی از قابلیت‌های ویژه سامانه همدم که توانسته است تا حد قابل قبولی اعتماد مردم را به خود جلب کند، همکاری با نهادهای مرجع برای احراز هویت کاربران است؛ این سامانه با استعلام مدارک از دستگاه‌های مربوطه، برخی اطلاعات و مشخصات وارد شده توسط کاربران مانند اطلاعات هویتی، تحصیلی، شغلی و محل سکونتی را صحت‌سنجی می‌کند تا متقاضیان استفاده از این سامانه با خطای کمتری با متقاضیان دیگر آشنا شوند؛ بخش دیگری از اطلاعات مانند مشخصات فردی، ظاهری، میزان تقید به دین و مسائلی از این دست نیز بر اساس خوداظهاری کاربران در حساب کاربری آنها نمایش داده می‌شود.
 
با تمام اينها «محبوبه همتی»، مدیر داخلی سامانه همدم هشدار مي‌دهد: «ما تنها می‌توانیم به وسیله همکاری‌هایی که با برخی ارگان‌ها داریم، بخشی از مشخصات افراد که در آن مراکز ثبت شده است و سندیت دارد را صحت‌سنجی کنیم و اطلاعات دیگر مانند ویژگی‌های ظاهری، اعتقادات و مسائلی از این دست را خود کاربران باید مورد بررسی قرار دهند.»
 
نسرین پاکرو، معرف سامانه همدم هم با اشاره به شناخت‌های اولیه که متقاضیان باید از یکدیگر داشته باشند، مي‌گويد: «توصیه ما به کاربران و متقاضیان سامانه همدم این است که با تحقیقات جامع و پس از چند ماه معاشرت، در فرصت مناسب اقدام به انتخاب یا عدم انتخاب طرف مقابل خود کنند و از انتخاب شتابزده و تعلل در تصمیم‌گیری پرهیز کنند.»
 
مراحل رايگان؛ حتي آزمون‌هاي روان‌شناختي
شرکت در آزمون‌های روانشناختی بخشی دیگر از مراحلی است که زوجین باید برای شناخت خود و یکدیگر طی می‌کنند؛ سپس می‌توانند با مراجعه به مشاورین ازدواج که «همدم» به آنها معرفی می‌کند، مراحل بعدی را طی کنند. تمامی مراحل مورد نیاز از ابتدا تا انتها مانند صحت‌سنجی اطلاعات، آزمون‌های روان‌شناسی، معرفی و مشاوره رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای بابت آنها دریافت نمی‌شود و افراد، تنها برای خرید بسته پیشنهادات بیشتر از سوی سامانه، باید هزینه مورد نیاز آن را پرداخت کنند. اين موضوعي است كه «زهره سادات‌ حسینی»، مدیر سامانه همدم بر‌آن تاكيد دارد؛ «يكي از مهم‌ترين مشكلات ما کانال‌های تلگرامی کلاهبردار هستند که به اسم همدم فعالیت می‌کنند و بابت ارائه خدمات، از مردم تقاضای وجه می‌کنند و در زمینه ازدواج موقت فعالیت دارند. این موضوع باید اطلاع‌رسانی شود که تمام مراکز همسریابی دارای مجوز فقط در زمینه ازدواج دائم و تک همسری فعالیت دارند.»
 
یک امکان ویژه 
زهره سادات‌ حسینی مدير همدم مي‌گويد: «این امکان در سامانه همدم برای خانم‌ها وجود دارد که در بین گزینه‌های موجود در بین آقایان جست‌وجو کنند و گزینه مورد پسند خود را انتخاب کنند، اما برای اینکه شأن خانم‌ها حفظ شود، به وسیله معرف‌ها، این درخواست را از طريق همدم برای آقایان مطرح می‌کنیم؛ یعنی آن دختر را در بین گزینه‌های پیشنهادی همدم برای پسر مورد نظر نمایش می‌دهیم.»
 
حتي بدون يك طلاق 
مدير همدم درباره پیگیری وضعیت زوج‌های ازدواج کرده از طرق این سامانه توضيح مي‌دهد: «تا چهار سال بعد از ازدواج، به مدت هر 6 ماه یک بار با زوج ارتباط می‌گیريم و از کیفیت زندگی آنان مطلع می‌شويم و در صورت وجود مشکل، مشاوره‌های لازم را به آنان ارائه می‌دهيم.»
 
شايد همين پيگيري‌ها موجب شده تا همدم بدون ثبت حتي يك طلاق در اين مدت به فعاليت خود ادامه دهد؛ زهره‌ سادات حسینی می‌افزاید: «همدم از تیرماه 1400 تاکنون بیش از 550 هزار بار از منابع مختلف دانلود و نصب شده و بیش از 30 هزار کاربر در آن احراز هویت شده‌اند؛ از این تعداد، 982 مورد ازدواج صورت گرفته است که هیچ‌کدام از آنها به طلاق منجر نشده است.»
 
تابويي كه بايد شكسته شود
با وجود همه موفقيت‌هاي «همدم»، اما همچنان یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که مسئولان اين سامانه با آن مواجه هستند تابويي است که خانواده‌ها درگير آنند و نگراني دارند که کسی متوجه نشود که جوان‌شان از این طریق ازدواج کرده است. مدير همدم اعتقاد دارد؛ «این موضوع بايد جا بیفتد كه اين سامانه مي‌تواند به عنوان یک روش امن برای همسریابی انتخاب شود؛ این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی زیادی دارد. قصد داریم در استان‌ها به صورت حضوری این موضوع را مطرح کنیم و با خانواده‌ها در رابطه با آن صحبت کنیم.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها