کد خبر: ۵۳۲۵۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۲۷ آذر ۱۴۰۲
وزیر خارجه سابق فرانسه:
وزیر دفاع و وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه گفت: اسرائیل در هفتم اکتبر به دام افتاد و ایران، پیروز راهبردی بحران خاورمیانه شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، ژان-ایو لودریان در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «اکسپرس» گفته: بحران جاری خاورمیانه یک پیروزی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است و حملۀ هفتم اکتبر گذشته، دامی بود که اسرائیل در آن گرفتار شد.

او همچنین گفته است: ادامۀ جنگ جاری، به سود ایدئولوژی حماس و اسلامی شدن آرمان و مسئله فلسطین تمام خواهد شد.

لودریان در توضیح این نظر گفته است: حکومت ایران فعلاً برندۀ راهبردی بحران خاورمیانه است، زیرا، جنگ فعلی میان اسرائیل و حماس، پویش عادی شدن مناسبات اسرائیل و عربستان را متوقف کرده است. افزون بر این، حملۀ هفتم اکتبر تصور شکست‌ناپذیری اسرائیل را متزلزل ساخت و این پیروزی کوچکی برای جمهوری اسلامی ایران نیست. وی افزود: این موفقیت، گفتمان رسمی حکومت ایران را در دفاع از مبارزۀ مسلحانه تقویت می‌کند. به گفتۀ ژان-ایو لودریان، ایران اکنون از حمایت‌های خود از گروه‌های فلسطینی بهره‌برداری می‌کند، چون مسئله فلسطین حالا به کانون مباحث تبدیل شده است.

وزیر امور خارجۀ فرانسه گفته است: مقامات تهران خوب می‌دانند که ادامۀ نبرد، نفوذ تهران را افزایش می‌دهد.  افزون بر این، جمهوری اسلامی ایران به موازات بحران، بی سر و صدا برنامه‌های اتمی، موشکی و فضائی خود را پیش می‌برد، همدستی و تبانی خود را با روسیه تقویت می‌کند و با عربستان و امارات نیز به توافقاتی می‌رسد.

ژان-ایو لودریان در جای دیگری از سخنان خود عمیقاً از وضعیت کنونی جنگ در غزه به ویژه پس از ازسرگیری نبردها ابراز نگرانی کرده و از آن به عنوان بن‌بست تراژیک یاد نموده و گفته است که این وضع یک آشوب پایدار و وضعیتی انفجاری در منطقه را به دنبال دارد.

وی با اشاره به خشونت‌های آبادی‌نشین‌های یهودی در کرانۀ غربی رود اردن علیه غیرنظامیان فلسطینی گفته که خطر اشاعه جنگ در این بخش از سرزمین‌های فلسطینی و مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان بسیار جدی است و هشدارهای مهمی نیز در این باره به حزب‌الله و اسرائیل داده شده است.

وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه در ادامه گفته است: سازمان حماس فقط یک گروه تروریستی نیست، بلکه حامل ایدئولوژی‌ای است که از حمایت ساکنان غزه و کرانه غربی رود اردن و دیگر جاها برخوردار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها