کد خبر: ۵۳۳۳۲۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۸     ۱۹ دی ۱۴۰۲
معاون امور تعاون وزیر تعاون گفت: سیاست قطعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور شرکت‌های تعاونی شهرستانی در سهام عدالت است.

به گزارش پایگاه خبری 598، حامد ویس کرمی امروز در نشست بررسی نقش تعاون در اقتصاد که با همت شورای عالی جهاد سازندگی و اندیشکده موج برگزار شد، اعلام کرد: نقش تعاونی‌ها در سهام عدالت تعیین‌تکلیف می‌شود، گرچه در دولت قبلی شرکت‌های تعاونی از سهام عدالت کنار گذاشته شدند و معتقد بودند باید دست تعاونی‌ها از سهام عدالت کوتاه شود، اما الان معتقدیم که باید تعاونی‌های شهرستانی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نقش داشته باشند و سیاست قطعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور شرکت‌های تعاونی شهرستانی در اداره سهام عدالت است.

وی گفت: این موضع رسمی ماست، البته به این معنا نیست که تعاونی‌های شهرستانی نیاز به اصلاح ندارند، بلکه باید اصلاح و تحول در تعاونی‌های شهرستانی صورت گیرد و این تعاونی‌ها بتوانند در افزایش سرمایه مردم در سهام عدالت نقش داشته باشند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون همچنین در مورد سوالی مبنی بر حمایت از تعاون گفت: دولت در قالب‌های مختلف مانند نهضت همیار تعاون و توسعه کارآفرینی از تعاونی‌ها حمایت می‌کند. همچنین ارتباط بین دانشگاه و بخش تعاون وجود دارد و از پایان‌نامه‌های با موضوع تعاون حمایت می‌شود. مشوق‌هایی که برای بخش تعاون در نظر گرفته شده است از جمله اینکه تسهیلات ارزان قیمت برای تعاونی‌ها اختصاص یابد و شرکت‌های تعاونی از مشوق‌های مالیاتی و معافیت تا 25 درصد برخوردار هستند. همچنین دولت سهم کارفرمایی بیمه افراد شاغل در تعاونی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پردازد، اما باز هم می‌گوییم اینها کافی نیست و باید حمایت‌های بیشتری از تعاونی صورت گیرد.

ویس کرمی در مورد اینکه عده‌ای در مورد سهام تعاون از اقتصاد ملی اختلاف دارند، گفت: قرار بود سهم تعاون از اقتصاد ملی 25 درصد شود اما واقعیت این است که آمار مشخص و مستندی نداریم و به این لحاظ ارقام مختلف اعلام می‌شود و باید در قالب سرشمار‌ی‌هایی که مرکز آمار ایران انجام می‌دهد، آمار بخش تعاون هم به شکل جداگانه تهیه شود.

وی افزود: در حال حاضر در بخشی از تولید مانند سازه‌های فلزی، تعاونی‌ها 30 درصد سهم دارند و یا در تولید آبزیان 80 درصد تولید در اختیار تعاونی‌هاست، اما باید این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدانیم که تعاون یک حوزه فرابخشی است و در احکام سند توسعه بخش تعاون وظیفه هر دستگاه مشخص شده است.

در این نشست علی مطیع جهانی معاون اتاق تعاون نیز در مورد سهام عدالت گفت: بحث تخصیص سهام عدالت به افراد جدید مطرح نیست و در مورد سهام عدالت یکی بحث جاماندگان و یکی آزادسازی سهام عدالت است که آزادسازی سهام عدالت فعلا در دستورکار نیست. شاید تا 10 سال آینده سهام عدالت آزاد شود.

معاون اتاق تعاون با اشاره به مواد 34 تا 38 قانون سیاست‌های کلی اصل 44 گفت: نقش تعاونی‌ها در سهام عدالت کاملاً مشخص است و نباید شرکت‌های تعاونی از سهام عدالت کنار گذاشته شوند و اعضای شرکت‌های شهرستانی باید در شرکت‌های استانی سهام عدالت حضور پیدا کنند.

در این مراسم همچنین سید کاظم دلخوش نیز گفت: دولت قبل حدود 12 هزار نفر از نیروهای شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بلاتکلیف رها کرده بود و معتقد بود که باید تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت کلا جمع‌آوری شوند، اما الان ارزیابی این است که سهام عدالت هنوز دچار مشکلاتی است و یک الگوی مشخصی برای نحوه اداره آن وجود ندارد. همچنین بحث واگذاری سهام عدالت دارای مشکلاتی است و تکلیف جاماندگان سهام عدالت هنوز مشخص نیست.

رئیس فراکسیون سهام عدالت اظهار داشت: مسئله این است که دولت اموالی برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت ندارد، اما برای اداره سهام عدالت حتما باید از شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استفاده شود.

دلخوش همچنین گفت: در حال حاضر اموالی برای واگذاری سهام عدالت جدید به افراد در دولت وجود ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها