کد خبر: ۵۳۳۳۳۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۱۹ دی ۱۴۰۲
با امضای تفاهم نامه میان معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت ملی گاز
تفاهم‌نامه همکاری با موضوع ۱۲ قلم کالای راهبردی میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت ملی گاز ایران امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، تفاهم‌نامه همکاری برای ۱۲ قلم کالای راهبردی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بین روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امضا شد.

دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه (۱۷ دی‌ماه) در حاشیه آیین امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه سیاست جدی این معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ است، اظهار کرد: یکی از این سیاست‌ها همکاری با دستگاه‌های بزرگ کشور برای تولید و بومی‌سازی اقلام راهبردی فناوری است که بخش گاز به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی کشور جزء این دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث استحصال گاز، افزایش بهره‌وری، ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی مصرف باید جزء اولویت‌های حوزه گاز باشد، افزود: قراردادی که امروز بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ملی گاز ایران منعقد شد در ۱۲ گروه کالایی کلان و سامانه، تعریف موضوع شده که ارزش آن به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در هریک از این گروه‌ها چند قلم کالای راهبردی وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان این پروژه‌ها را به‌عهده گرفته و تأمین مالی انجام و تضمین خرید نیز توسط شرکت ملی گاز انجام می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: امیدواریم ساخت این ۱۲ قلم کالا تا پایان سال ۱۴۰۴ اجرایی شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هیچ حمایتی واقعی‌تر و هدفمندتر از توسعه بازار بزرگ، دائمی و پایدار برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، افزود: حمایت کمکی بدون هدف شاید شرکتی را سرپا نگه‌ دارد، اما پایدار نخواهد ماند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: دسته‌بندی که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مصوب شد شرکت‌های دانش‌بنیان به سه دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم شده‌اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری اظهار کرد: طی ۴۴ سال گذشته مانند اکنون فرصت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نشده است و در ۱۰ درصدی پایان کار قرار گرفته‌ایم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: طبق نخستین ماده قانون، جهش تولید دولت مکلف است اقلام راهبردی فناورانه خود را معادل یک میلیون دلار در سال با کمک و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین کنند.

وی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت گاز که ارزشمندترین و مهم‌ترین نعمت این خاک هستند، کارهای پژوهشی و فناورانه انجام می‌دهند، در آینده نزدیک به دستاوردهای بزرگی دست می‌یابند.

چگنی: پروژه هوشمندسازی توزیع گاز آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این آیین با اشاره به اینکه این شرکت توانسته افزون بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان افتخارهای دیگری را در حوزه دانش و فناوری کشور رقم بزند، اظهار کرد: آمار صنعت گاز در عرصه تولید در جهان بی‌نظیر است.

مجید چگنی افزود: اقدام‌های مطلوبی در حوزه دانش‌بنیان در صنعت گاز از سال‌های گذشته انجام شده و اکنون در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: قانون جهش تولید، تکالیف و نقشه راه را مشخص کرده است و کشور می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های این قانون به‌عنوان کشور مترقی معرفی شود.

چگنی گفت: مدیرانی که در دولت سیزدهم مدیریت حوزه فناوری و نوآوری را به‌عهده گرفته‌اند دغدغه صنعت گاز را دارند.

وی مهم‌ترین پروژه صنعت گاز را پروژه ملی هوشمندسازی نظام توزیع گاز دانست و افزود: این پروژه به‌صورت پایلوت در ۶ استان انجام می‌شود که شامل ساخت کنتورهای هوشمند، سکوهای نرم‌افزار و انتقال اطلاعات است.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: این پروژه در این ۶ استان امسال آغاز می‌شود و پس از آن، این پروژه ملی به‌صورت سراسری در کل کشور اجرایی می‌شود و اولویت ما استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است.

همکاری صنعت گاز با ۱۰۰ دانش‌بنیان

چگنی افزود: ارزش پروژه‌های در حال اجرای شرکت ملی گاز ایران با شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است و با ۱۰۰ مجموعه دانش‌بنیان در حال همکاری هستیم.

وی بیان کرد: ۶ هزار میلیارد تومان مجموع قراردادهای دریافت شده برای امضای قرارداد با زیست بوم فناوری و نوآوری و ۶۰ میلیون یورو مجموع قراردادهای ساخت بار اول و توسعه فناوری است، همچنین ۴۰ قلم راهبردی در صنعت گاز تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شوند و صرفه جویی ارزی که از تکمیل این کالاها حاصل خواهد شد سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار است که ۲ هزار و ۳۰۰ نفر نیز به‌طور مسقیم با ما همکاری می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: این شرکت با ایجاد چهار مؤسسه فناوری و پژوهشی همکاری مطلوبی را با دانشگاه‌های کشور برقرار کرده است که ساخت توربین گازی و هوشمندسازی گاز طبیعی با دانشگاه علم و صنعت و فرآورش گاز طبیعی با پژوهشگاه صنعت نفت از جمله این مؤسسه‌های فناوری و پژوهشی هستند.

چگنی یادآور شد: همچنین توافق‌نامه‌ای با دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع توسعه دانش فنی زنجیره گوگرد امضا کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاری تا سقف ۲ میلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه آیین امضای توافقنامه همکاری مشترک بین شرکت ملی گاز ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: موضوع این توافق‌نامه ۱۲ گروه کالای راهبردی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بیشتر این کالاها تولید شوند و هدف‌گذاری این شرکت سرمایه‌گذاری تا سقف ۲ میلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان برای سال‌های آینده است.

وی افزود: وزارت نفت جزء وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دانش‌بنیان است و به تبع آن شرکت ملی گاز ایران در این حوزه در سال‌های گذشته اقدام‌های مطلوبی را انجام داده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: در این زمینه اقلام و تجهیزات بسیار مهمی را در حوزه صنعت گاز بومی کرده‌ایم و این روند ادامه دارد که با امضای این توافق‌نامه این اقدام‌ها شتاب می‌گیرد و امیدواریم تعهد خود را عملی کنیم.

چگنی با اشاره به اینکه ظرفیت هوشمندسازی کنتورهای گاز در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در ساخت این کنتورها فعال هستند که در هوشمندسازی نظام توزیع گاز از آنها استفاده می ‌شود.

وی با بیان اینکه ناترازی گاز در کشور وجود دارد، افزود: همه تلاش وزارت نفت آن است تا با انجام پروژه‌های جدید این ناترازی را کاهش دهد، البته حجم ناترازی از پارسال کمتر است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین اظهار کرد: با توجه به توافق بین ترکمنستان و آذربایجان سوآپ گاز به‌طور موقت قطع شده است و با توجه به مذاکراتی که در حال انجام است، به‌زودی برقرار می‌شود؛ مقدار سوآپ هم حدود ۵ میلیون مترمکعب گاز در روز بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها