کد خبر: ۵۳۳۵۶۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۵ دی ۱۴۰۲
این روزها نام تونی بلر بیش از هر زمان دیگری در پشت پرده معادلات جنگ غزه شنیده می‌شود. به راستی نخست وزیر اسبق انگلیس که خود یکی از متهمان اصلی جنگ عراق و افغانستان محسوب می‌شود، چه نقش و جایگاهی در این معادله خونین دارد؟ به عبارت بهتر، هدف صهیونیست‌ها از وارد ساختن بلر به این آوردگاه چیست؟

به گزارش پایگاه خبری 598، رسانه‌های اسرائیلی از نقش «تونی بلر» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا برای «روز بعد» از جنگ غزه، گزارش دادند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، اوایل ژانویه جاری تایید کرد که این مقام سابق بریتانیایی در سفری محرمانه به فلسطین اشغالی آمده و دیدارهایی با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و وزیر جنگ او بنی گانتس داشته است. مهم‌ترین ماموریت بلر، زمینه‌سازی برای اخراج فلسطینیان از نوار غزه و الحاق آن به اراضی اشغالی می‌باشد. ماموریتی که نه تنها نتانیاهو، بلکه موساد نیز اصرار بر انجام آن توسط بلر داشته است.

روایتگری منابع صهیونیستی از نقش بلر

منابع صهیونیستی می‌گویند تل‌آویو قصد دارد از بلر برای میانجیگری نزد کشورهای غربی و متقاعد کردن آن‌ها به استقبال از پناهجویان نوار غزه پس از پایان جنگ کنونی استفاده کند. در جلساتی که بلر در فلسطین اشغالی برگزار کرد، این ایده مطرح شد که او میانجی بین اسرائیل و کشورهای غربی در خصوص طرح تل‌آویو برای آوارگی مجدد فلسطینیان از نوار غزه باشد. به عبارت بهتر، بلر به مامور اجرایی صهیونیست‌ها در پرونده غزه تبدیل شده است. از این رو نقش آفرینی بلر به دوران پساجنگ غزه ختم نمی‌شود و در حال حاضر نیز آغاز شده است.

تکذیبیه‌ای از جنس تایید!

موسسه "تونی بلر برای تغییرات جهانی" که یک سازمان خصوصی تاسیس شده از سوی بلر در سال ۲۰۱۶ است، گزارش کانال ۱۲ اسرائیل را «دروغ» تلقی کرد و طی بیانیه‌ای، توضیح داد که این گزارش «بدون هیچ گونه ارتباطی با تونی بلر یا تیمش منتشر شده است و چنین گفتگوهایی صورت نگرفته است و تونی بلر نیز چنین حرفی نزده است... این ایده در اصل اشتباه است. مردم غزه باید بتوانند در غزه بمانند و زندگی کنند».
اما شواهد و مستندات موجود چنین ادعایی را نقض می‌کند! روزنامه العربی الجدید با انتشار این ماجرا به قلم «بشیر البکر» با تیتر «تونی بلر؛ دلال اسرائیل برای کوچاندن فلسطینی‌ها» به یک ضرب‌المثل اشاره کرد و نوشت: «هیچ دودی بدون آتش بلند نمی‌شود. از آنجایی که رسانه‌های اسرائیلی در زمان جنگ تحت سانسور شدید قرار می‌گیرند، چنین اخباری را بدون تایید رسمی منتشر نمی‌کنند. به همین دلیل است که وزارت امور خارجه و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور دو بیانیه شدیداً به بلر حمله کرده و او را فردی نامطلوب در اراضی فلسطین توصیف کردند. وزارت خارجه فلسطین اول ژانویه طی بیانیه‌ای از پیگیری گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی درباره به عهده گرفتن رهبری تیمی برای کوچاندن داوطلبانه فلسطینی‌ها از نوار غزه توسط بلر و برگزاری «جلسات و رایزنی‌ها با شماری از کشورها برای پذیرش این آوارگان» خبر داد.

سیاستمداری از جنس توحش

انتصاب تونی بلر به عنوان دلال نسل‌کشی غزه بی دلیل نبوده است. نام تونی بلر با نفرت توام شده است. اکثر شهروندان انگلیسی و اروپایی از وی به عنوان نماد جنگ و ناآرامی و خونخواری و توحش نام می‌برند. جنایات بلر در عراق و افغانستان از یاد هیچ کس نمی‌رود. او بابت این جنایات باید به دادگاهی بین‌المللی و عادل خوانده شده و مورد محاکمه قرار گیرد. وی مسئول از بین رفتن زندگی و حیات ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در خاورمیانه و افغانستان محسوب می‌شود. در چنین شرایطی هر روزه شاهد افشای جنایات بیشتری از بلر هستیم. خیانت‌های بلر در دوران حضور وی در کمیته چهارجانبه کوارتت نیز ادامه داشته است. از این رو باید بلر را یکی از منفورترین سیاستمداران تاریخ روابط بین‌الملل دانست.

بلر از اصلی‌ترین حامیان جنایات رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و بارها در دیدارهای علنی و مخفیانه با نتانیاهو و مقامات صهیونیستی نسبت به حمایت کامل از صهیونیست‌ها تعهد کامل داده است. تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس همچنان در پی اجرای طرح‌های توطئه‌آمیز خود علیه ملت فلسطین هستند. در این میان با کاخ سفید و تشکیلات خودگردان نیز همکاری‌های مستمری دارند. چندی پیش منابع خبری در این خصوص از معامله نماینده کمیته چهارجانبه به اصطلاح صلح خاورمیانه (تونی بلر) با نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به منظور کمک به غزه در ازای خارج کردن تجهیزات دفاعی متعلق به مقاومت فلسطین از این منطقه پرده برداشته است.
در این میان بلر نقش دلال و واسطه‌گری جهت اجرای سیاست‌های صهیونیست‌ها در کوارتت را بر عهده داشت و همین مسئله، دلیل استقبال آمریکا و اتحادیه اروپا از نقش‌آفرینی بی سر و صدا، اما ملموس بلر در این معادله است. بدون شک تونی بلر در این ماموریت خود نیز به مانند گذشته شکست خواهد خورد و نام وی کنار نتانیاهو و بایدن به عنوان یکی از جلادان جنگ غزه ثبت و ضبط خواهد شد.

نقشی که پررنگ‌تر می‌شود

به نظر می‌رسد با پیچیده‌تر شدن معادلات جنگ غزه و فرسایشی شدن آن، نفش پنهان بلر در جنگ غزه تقویت شده و حتی در مواردی این نقش آفرینی وارد فاز آشکار شود. آنچه مسلم است اینکه لاپوشانی نقش شوم نخست وزیر اسبق انگلیس در این معادله دیگر از عهده بسیاری از لابی‌ها و رسانه‌های غربی و صهیونیستی بر نمی‌آید. تکذیبیه‌های بلر و همراهانش نیز در این خصوص فایده‌ای نخواهد داشت! نباید فراموش کرد که بلر در دوران حضور خود در کمیته کوارتت نیز نهایت تلاش خود را در راستای نابودی مقاومت و تثبیت راهکارهایی که منتج به تقویت اشغالگری صهیونیست‌ها می‌شد، صورت داد و حتی به صورت پنهان با توسعه شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری موافقت کرد. اما نتیجه این همه وقاحت، شکست مشترک بلر و سیاستمداران آمریکایی و صهیونیستی در متوقف ساختن منظومه مقاومت بود. قطعا این بار نیز رزمندگان مقاومت فلسطین و منطقه، به رژیم اشغالگر قدس، واشنگتن و لابی گرانی مانند تونی بلر و دیگر دلالان نسل‌کشی درس بسیار سخت‌تری خواهند داد. تا آن لحظه، زمان زیادی باقی نمانده است.

منبع: بصیرت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها