کد خبر: ۵۳۳۷۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
ردپای داعشی خطرناک در‌ غرب تهران.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از روزنامه هفت صبح: تصاویری حیرت‌انگیز از یک داعشی فراری در تهران،‌ روز جمعه از سوی وزارت اطلاعات منتشر شد. در این عکس‌ها مردی حدودا 35 تا 40 ساله، با لباسی که هیچ شباهتی به تصور ما از نیروهای داعش ندارد، شلوار جین طوسی کمرنگ و تی‌شرتی آستین کوتاه به همین رنگ پوشیده است.

او در یک پیاده‌رو ایستاده و ماشین پرشیای سفیدی که در کادر دیده می‌شود، نشان می‌دهد عکس در ایران گرفته شده. در یک تصویر دیگر او لباس سیاهی به تن دارد و انگشت اشاره‌اش را به شکل تهدید به سمت دوربین گرفته است. اگر خوب نام عادل پنجشیری را جستجو کنیم، به تصاویر دیگری هم برمی‌خوریم که عادل جوان را پتو پیچ شده و در میان نیروهای امنیتی افغانستان نشان می‌دهد.

او به همراه یک مرد دیگر در دست نیروهای امنیتی گیر افتاده و آچمز شده. این عکس مربوط به زمانی است که این تروریست، پس از طراحی عملیات تروریستی دانشگاه کابل در سال 1399 که به کشته شدن 22 دانشجو انجامید، دستگیر شده است.

مسئولیت این حمله از سوی داعش پذیرفته شده بود و حمله‌کنندگان درودیوار دانشگاه را با پرچم‌های سیاه این گروه تروریستی پوشانده بودند. در آن زمان یعنی وقتی دستگیری رخ داده، هنوز طالبان در افغانستان روی کار نیامده بودند و ظاهرا این مرد به اعدام محکوم شده.

اما بعد از سقوط نظام جمهوری و رسیدن طالبان به قدرت و همزمان با باز شدن در برخی از زندان‌های افغانستان که زندانیان خطرناک در آن حضور داشتند، عادل پنجشیری از اعدام و زندان گریخت. البته دو شائبه وجود دارد. 

هنوز به‌درستی نمی‌دانیم او از زندان بگرام گریخته یا توسط طالبان آزاد شده است. به هر حال احتمالا پس از این خوش‌شانسی پنجشیری توانسته از کابل فرار کند. او اکنون از جمله ارشدترین فرماندهان عملیاتی شاخه خراسان داعش است که براساس آخرین خبر‌ها در غرب شهر تهران مخفی و ردیابی شده و در حمله تروریستی در کرمان نقش داشته است.

اگر بخواهیم از روی اسم و فامیل این مرد قضاوت کنیم، می‌شود گفت با یکی از اهالی تاجیک افغانستان طرف هستیم که احتمالا در پنجشیر به‌دنیا آمده است. برخلاف طالبان که اغلب اعضای آن از بین پشتون هستند، داعش خراسان توانسته از بین دیگر اقوام افغانستان مانند تاجیک‌ها و ازبک‌ها هم طرفدارانی جذب کند.

در اطلاعیه سوم وزارت اطلاعات چه نوشته شده است؟ 
روز دوشنبه 13 دی دو انفجار تروریستی در مراسم شهید سردار سلیمانی به شهادت بیش از 90 نفر انجامید و هنوز 16 نفر از زخمی‌های این فاجعه تلخ در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند. یک روز بعد از حمله تروریستی، گروه داعش خراسان مسئولیت این حمله را پذیرفت و بنابر اطلاعاتی که ایران منتشر کرد، هویت تروریست‌های انتحاری تاجیکی عنوان شد.

حالا در تازه‌ترین اطلاعیه وزارت اطلاعات کشور، گفته می‌شود یکی از داعشی‌ها هنوز دستگیر نشده و در تهران به سر می‌برد. وزارت اطلاعات از افراد خواسته تا درصورت مشاهده فردی که به عادل پنجشیری مشهور است، با شماره 113 تماس بگیرند. طبق آخرین رد‌های به‌دست آمده، پنجشیری وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده است و در پرونده خود مشارکت در حملات تروریستی مرگباری در کابل، پایتخت افغانستان دارد. 

نام اصلی او  محمد عادل عارف است. وزارت اطلاعات نوشته شماری از اطرافیان محمد عادل عارف را بازداشت کرده، اما خود او که در گذشته به اتهام طراحی عملیات انتحاری در دانشگاه کابل، بازداشت و پس از یک‌ سال حضور در زندان بگرام، از زندان آزاد شده کماکان متواری است. از این مرد در اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت اطلاعات باعنوان یکی از سرکردگان گروهک صهیونیستی داعش نام برده شده.

در بخش مهمی از اطلاعیه آمده است تاکنون تعدادی از اطرافیان او که تماماً عضو داعش بوده‌اند، شناسایی و بازداشت شده‌اند، اما شخص محمد عادل عارف متواری و تحت تعقیب قرار دارد؛ لذا ضمن انتشار تصویر این تروریست سابقه‌دار، از شهروندان گرامی تقاضا دارد هرگونه اطلاعاتی از نامبرده را به ستاد خبری وزارت اطلاعات (شماره ۱۱۳) گزارش فرمایند. 

کدام‌یک از عناصر داعشی حمله تروریستی به کرمان دستگیر شده‌اند؟ 
به‌غیر از عادل پنجشیری که متواری است، تعداد دیگری از سردستگان داعش یا امیرانشان تاکنون دستگیر شده و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. در اطلاعیه سومی که وزارت اطلاعات در روز جمعه 29 دی‌ماه منتشر کرد آمده است:‌

در ادامه‌ جمع‌آوری‌های گسترده‌ اطلاعاتی و تدابیر امنیتی در داخل و خارج از کشور، اطلاعات قابل توجهی از لایه‌های دخیل در طراحی و اجرای آن عملیات تروریستی حاصل شد. به‌دنبال آن تعداد دیگری از عناصر مرتبط با واقعه‌ مذکور، در سطوح برخی سرکردگان گروهک مزدور داعش تا عوامل عملیاتی و از اتباع چند کشور، شناسایی، بازداشت و به بازداشتگاه‌های کشور منتقل شدند.

در بخش دیگری آمده دو تروریست تکفیری که چند روز پس از حادثه‌ جنایتکارانه‌ کرمان، با هدف انجام عملیات مجدد در دیار کریمان وارد کشور شده بودند، به محاصره‌ درآمده و در تیراندازی‌های متقابل، هر دو عنصر تکفیری به هلاکت رسیدند. در این عملیات، سناریوی دو مرحله‌ای و خطرناک حمله به یکی از مراکز انتظامی، خنثی  و دو بمب دست‌ساز بسیار قوی به وزن بیست کیلوگرم توقیف شد.

بخش دیگر این اطلاعیه به افراد بازداشت شده مرتبط با داعش مربوط است. در این بخش ذکر شده که یکی از سرکردگان داعش به نام محمد عمران تنویر با نام مستعار ابوعمران که متخصص بمب‌سازی گروهک داعش خراسان بود دستگیر شده.

او با عبدالله تاجیکی مرتبط بوده است. نام عبدالله تاجیکی در اطلاعیه‌ دوم این وزارتخانه به عنوان طراح و پشتیبانِ اصلی عملیات آمده بود. به نوشته این اطلاعیه محمد عمران تنویر حدود هشت سال پیش به داعش پیوسته و در چند کشور منطقه حضور داشته. تحقیقات از نامبرده ادامه دارد.

یکی دیگر از بازداشت شده‌ها مهتاب نام دارد که البته مرد است و با طراحی عبدالله، در پوشش کارگری وارد کشور شده بود و حالا در مرحله بازجویی قرار دارد. همچنین فرد دیگری که نامش برده نشده و از سردسته‌های داعش بوده به همراه چهار نفر دیگر بازداشت شده.

او رابط عبدالحکیم توحیدی، فرمانده‌ عملیات تروریستی گروهک که نقش سرپلِ سرکرده‌ عناصر اعزامی به ایران را ایفا می‌کرد بوده است. آنطور که در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده یک تروریست دیگر که قصد انجام عملیات تروریستی در بارگاه یکی از امامزادگان در حومه‌ شهر مقدس مشهد را داشته هم تحت بازجویی قرار دارد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها