کد خبر: ۵۳۴۱۴۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی با اشاره به اینکه بهتر است، شهروندان در فصل زمستان فیبر، لبنیات و آنتی اکسیدان بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند، گفت: بی‌توجهی به نوشیدن آب کافی نیز در این فصل سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از جام جم آنلاین، دکتر کوروش جعفریان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان رژیم غذایی مخصوصی برای فصل زمستان در نظر گرفت؟ عنوان کرد: واقعیت این است که از نظر علمی نمی‌توان رژیم غذایی خاصی برای تابستان یا زمستان در نظر گرفت. اما فیزیولوژی انسان باعث می‌شود در فصول مختلف سال افراد گرایش بیشتری به مصرف برخی مواد غذایی داشته باشند.

وی ادامه داد: برای نمونه در زمستان مایعات گرم مانند سوپ، آش و دمنوش‌ها به قول معروف بیشتر به انسان‌ها می‌چسبد و در تابستان نیز گرایش به مصرف نوشیدنی خنک بیشتر است. به نظر می‌رسد این رویکرد بیشتر به دلیل دما و مدیریت دمای بدن است.

دکتر جعفریان یادآور شد: از نظر علمی در زمستان شانس ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز بالا می‌رود. به همین دلیل باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: البته دلیل شیوع این بیماری‌ها می‌تواند این باشد که در زمستان شهروندان بیشتر در فضا‌های بسته دور هم جمع می‌شوند و این رویکرد سبب انتقال بیماری‌ها می‌شود.

وی توضیح داد: این درحالی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان شانس ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش داد.

دکتر جعفریان با بیان اینکه در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن فاکتور‌های زیادی تاثیر گذار هستند، افزود: برای نمونه اگر شخص دچار چاقی شکمی، لاغری و یا سوء تغذیه باشد، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری است و شدت بیماری نیز در چنین اشخاصی بیشتر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این درحالی است که اگر شخص وزن مناسبی داشته باشد، بهتر می‌تواند در برابر بیماری‌ها مقاومت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که بهتر است در فصل زمستان از چه مواد غذایی بیشتر استفاده کرد؟ به جام جم آنلاین گفت: در زمستان بهتر است از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان است، بیشتر استفاده کنیم. در واقع باید میوه و سبزیجات رنگی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

دکتر جعفریان عنوان کرد: علاوه بر این مصرف ماهی و لبنیات تخمیری نیز در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: بهتر است شهروندان در فصل زمستان از مواد غذایی که در دسترس است؛ مانند لبو، چغندر و شلغم بیشتر استفاده کنند، زیرا این مواد برای بدن مفید هستند.

‌وی درباره اینکه برای کاهش اثرات آلودگی‌هوا بهتر است از چه مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم؟ نیز توضیح داد: به شهروندان توصیه می‌کنیم که برای کاهش اثرات آلودگی هوا در رژیم غذایی خود از فیبر، لبنیات و آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنند.

دکتر جعفریان ادامه داد: میوه و سبزیجات رنگی مانند انار از نظر آنتی اکسیدان غنی هستند.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در فصل زمستان نیز شهروندان باید به اندازه کافی آب بنوشند، عنوان کرد: در زمستان به دلیل سردی هوا برخی تمایل به نوشیدن آب ندارند. این درحالی است که اگر بدن دچار کم آبی شود، سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف شده و شانس ابتلا به بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها