کد خبر: ۵۳۴۳۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
جنبش حماس ضمن رایزنی با دیگر گروه‌های فلسطینی پاسخ خود به طرح آتش‌بس در چارچوب نشست پاریس را ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از مهر، روزنامه الاخبار لبنان متن کامل واکنش جنبش حماس به طرح «چهارچوب توافق» را که بعد از نشست پاریس ارائه شده است، منتشر کرد و این واکنش توسط میانجی‌های قطری و مصری به طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی تحویل داده شده است.

واکنش جنبش حماس به سند چهارچوب توافق شامل برخی اصلاحات و افزودن یک پیوست ویژه به تضمین‌ها و مطالبات مطرح در خصوص توقف تجاوز و از بین بردن آثار تجاوز است که در زیر می‌بینیم:

پیش‌نویس: واکنش اولیه / پاسخ جنبش حماس به چهارچوب کلی توافق فراگیر

این توافق به دنبال توقف اقدامات متقابل نظامی بین طرف‌ها و رسیدن به آرامش کامل و پایدار و تبادل اسرا میان طرفین و رفع محاصره غزه و بازسازی این منطقه و بازگشت ساکنان و آوارگان آن به منازل خود و تأمین مطالبات مربوط سرپناه و کمک رسانی به ساکنان در تمامی مناطق غزه است که شامل مراحل زیر می‌شود:

مرحله اول (۴۵ روزه)

هدف از این مرحله آزادسازی تمامی افراد بازداشت شده اسرائیلی شامل زنان و کودکان (زیر ۱۹ سال که نظامی نیستند) و افراد مسن و بیماران در برابر تعدادی مشخصی از اسرای فلسطینی است. این مرحله همچنین شامل گسترش کمک‌های انسانی و استقرار مجدد نیروها در خارج از مناطق مسکونی و صدور مجوز برای بازسازی بیمارستان‌ها و خانه‌ها و تأسیسات مختلف در مناطق غزه می‌شود. همچنین باید به سازمان ملل متحد و آژانس‌های آن برای ادامه خدمات انسانی و برپایی اردوگاه‌هایی برای اسکان آوارگان اجازه داده شود.

این مرحله در بخش‌های زیر انجام می‌شود:

- توقف موقت عملیات نظامی و توقف شناسایی‌های هوایی و استقرار مجدد نیروهای نظامی در خارج از مناطق مسکونی در نوار غزه در مجاورت خط حائل که به این ترتیب طرف‌های درگیر می‌توانند روند تبادل اسرا و افراد بازداشت شده را تکمیل کنند.

- دو طرف اقدام به آزادی اسرا می‌کنند و افراد بازداشت شده اسرائیلی شامل زنان و کودکان (زیر ۱۹ سال که نظامی نباشند) و افراد مسن و بیماران در برابر آزادی اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند. به این شرط که در این مرحله آزادی اسرای فلسطینی شامل تمامی اشخاصی باشد که اسامی آنها در لیست‌هایی که پیش از این مورد توافق قرار گرفته بود، انجام شود.

- گسترش ورود مقادیر لازم و کافی از کمک‌ها برای تأمین نیازمندی ساکنان (که میزان آن مشخص خواهد شد) شامل کمک‌های انسانی و سوخت و امثال آن به صورت روزانه. به این ترتیب اجازه ورود مقادیر مناسب از کمک‌های انسانی به تمامی مناطق غزه بویژه بخش‌های شمالی داده می‌شود و آوارگان به مناطق سکونت خود در تمامی بخش‌ها بازمی‌گردند.

- بازسازی مجدد بیمارستان‌ها در تمامی غزه و ورود مایحتاج لازم برای ایجاد اردوگاه‌هایی برای اسکان یا سرپناه دادن به مردم و از سرگیری تمامی خدمات انسانی ارائه شده به ساکنان از سوی سازمان ملل متحد و آژانس‌های آن.

- آغاز مذاکرات (غیر مستقیم) در خصوص مطالبات لازم برای ایجاد آرامش مجدد.

- اجرای پیوست همراه با جزئیات مرحله اول جز جدایی ناپذیر این توافق بوده به شرطی که توافق بر اساس جزئیات مراحل دوم و سوم به همراه اجرای مرحله اول پیش برود.

مرحله دوم (۴۵ روز)

مذاکرات (غیر مستقیم) در خصوص مطالبات لازم برای ادامه توقف متقابل فعالیت‌های نظامی و بازگشت به آرامش کامل در این مرحله به پایان می‌رسد و قبل از اجرای مرحله دوم این موضوع اعلام می‌شود. هدف از اجرای مرحله دوم آزادی تمامی افراد بازداشت شده مرد (شامل غیرنظامیان و نظامیان) در برابر تعداد مشخصی از زندانیان فلسطینی و ادامه اقدامات انسانی مرحله اول و خروج نیروهای اسرائیلی از تمامی مناطق نوار غزه و همچنین آغاز بازسازی فراگیر و همه جانبه منازل و تأسیسات و زیرساخت‌های غزه است که در نتیجه جنگ تخریب شده است. این بازسازی‌ها بر اساس راهکارهایی برای تضمین اجرا است. همچنین در این مرحله باید محاصره غزه به صورت کامل و بر اساس موارد مورد توافق در مرحله اول پایان یابد.

مرحله سوم (۴۵ روز)

این مرحله شامل تبادل جنازه زندانیان کشته شده و شهدا بین دو طرف و شناسایی آنها و ادامه اقدامات انسانی دو مرحله قبل بر اساس توافق است.

پیوست چهارچوب توافق: جزئیات مرحله اول

- توقف کامل عملیات نظامی بین دو طرف شامل توقف تمامی فعالیت‌های هوایی از جمله پروازهای شناسایی در این مرحله.

- استقرار نیروهای اسرائیلی خارج از مناطق مسکونی نوار غزه در مجاورت خط حائل بین شرق و شمال که به این ترتیب طرفین توافق بتوانند روند تبادل اسرا و افراد بازداشت شده را تکمیل کنند.

- دو طرف اقدام به آزادی افراد بازداشت شده اسرائیلی شامل زنان و کودکان (کمتر از ۱۹ سال و غیر نظامی) و افراد مسن و بیماران در برابر تمامی اسرای فلسطینی شامل زنان و کودکان و افراد مسن (بالای ۵۰ سال) و بیماران می‌کنند که بدون استثنا تا تاریخ امضای این توافق بازداشت شده اند. این تعداد به علاوه ۱۵۰۰ اسیر فلسطینی است که حماس اسامی ۵۰۰ نفر از آنها که شامل حبس‌های طولانی مدت و حبس ابد هستند، اعلام کرده است.

- انجام کامل اقدامات حقوقی لازم برای عدم بازداشت اسرای فلسطینی و عرب به اتهاماتی که قبلاً به خاطر آنها بازداشت شده بودند.

-آزادی اسرا به صورت متقابل و همزمان به نحوی صورت می‌گیرد که تضمین کننده آزادی تمامی افرادی خواهد بود که نام آنها در لیست‌های مورد توافق درج شده است. این لیست‌ها قبل از اجرای توافق میان دو طرف رد و بدل خواهد شد.

- بهبود اوضاع اسرای فلسطینی در داخل زندان‌های اشغالگران و رفع شکنجه‌هایی که بعد از تاریخ ۷ اکتبر انجام می‌شود.

- توقف یورش‌ها و تجاوزهای شهرک نشینان اسرائیلی به مسجد الاقصی و بازگشت اوضاع مسجد الاقصی به شرایطی که قبل از سال ۲۰۰۲ داشت.

- گسترش ورود مقادیر ضروری و کافی از نیازمندی‌های ساکنان (شامل دست کم ۵۰۰ کامیون) از کمک‌های انسانی و سوخت و امثال آن به صورت روزانه و همچنین صدور مجوز برای ورود مقادیر مناسب از کمک‌های انسانی به تمامی مناطق غزه به ویژه مناطق شمالی.

- بازگشت آوارگان به منازل مسکونی خود در تمامی بخش‌های غزه و تضمین آزادی تحرکات آنها با وسایل نقلیه و عدم مانع تراشی در برابر آنها در تمامی مناطق غزه به ویژه مسیرهای بین جنوب و شمال غزه.

- تضمین بازگشایی تمامی گذرگاه‌های غزه و بازگشت تجارت به آن و آزادی تحرکات افراد و کالاها بدون مانع تراشی‌های متعدد.

- رفع محدودیت‌های اسرائیل در خصوص نقل و انتقال مسافران و بیماران و مجروحان از طریق گذرگاه رفح.

- تضمین خروج بدون محدودیت تمامی مجروحان شامل زنان و مردان و کودکان برای مداوا در خارج از مرزها.

- مصر و قطر مسؤولیت این تلاش‌ها را به همراه تمامی سازمان‌ها و طرف‌های لازم برای مدیریت و نظارت بر اجرا و تضمین آن برای انجام مسائل زیر را بر عهده خواهند داشت:

۱- تأمین و وارد کردن تجهیزات سنگین کافی و لازم برای جمع آوری آوارها و ویرانی‌های منازل.

۲- تأمین تجهیزات دفاع مدنی و مایحتاج وزارت بهداشت.

۳- بازسازی بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه و ورود ملزومات مورد نیاز برای برپایی اردوگاه‌های ساکنان / تأمین سرپناه برای ساکنان.

۴- وارد کردن دست کم ۶۰ هزار مسکن موقت شامل کانکس و کانتینر. از زمان آغاز اجرای مرحله اول در هر هفته ۱۵ هزار سرپناه به نوار غزه وارد می‌شود. همچنین باید ۲۰۰ هزار چادر به نوار غزه وارد شود که به صورت میانگین هر هفته ۵۰ هزار چادر می‌شود تا برای اسکان افرادی که منازل آنها توسط اشغالگران در طول جنگ تخریب شده، کافی باشد.

۵- آغاز بازسازی و مرمت زیرساخت‌ها در تمامی مناطق غزه و فعال سازی مجدد شبکه‌های برق و ارتباطات و آب

۶- تصویب طرحی برای بازسازی منازل و تأسیسات اقتصادی و تأسیسات عمومی تخریب شده در نتیجه جنگ و ارائه جدول زمانی بازسازی‌ها در مدتی کمتر از سه سال.

-از سرگیری تمامی خدمات انسانی ارائه شده به ساکنان در مناطق مختلف غزه از سوی سازمان ملل متحد و آژانس‌های آن و به ویژه آنروا و تمامی سازمان‌های بین‌المللی فعال که باید فعالیت خود را در تمامی مناطق غزه مانند قبل از ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ آغاز کنند.

-تجهیز مجدد غزه به سوخت لازم برای تأسیس ایستگاه تولید برق و استفاده در تمامی بخش‌ها.

-تعهد اشغالگران به تجهیز غزه به مایحتاج مورد نیاز در زمینه برق و آب.

-آغاز مذاکرات (غیر مستقیم) در خصوص مطالبات لازم برای ادامه توقف عملیات نظامی متقابل جهت رسیدن به آرامش فراگیر و متقابل.

-عملیات تبادل اسرا ارتباط کاملی با میزان تحقق تعهدات ارائه شده در زمینه کمک‌های لازم و امداد رسانی و تأمین سرپناه بر اساس بندهای توافق خواهد داشت.

تضمین کنندگان توافق طرف‌های زیر هستند:

(مصر قطر، ترکیه روسیه و سازمان ملل متحد.)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها