کد خبر: ۵۳۵۲۸۲
زمان انتشار: ۱۸:۱۲     ۰۱ فروردين ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری 598،  با پایان یافتن انتخابات مدارک جدیدی به دست شورای نگهبان رسید که باعث شد، نفر اول حوزه انتخابیه ورامین،پیشوا و قرچک به مجلس شوای اسلامی راه نیابد. یکی از این اسناد ویدیویی منتسب به «مهدی زمانی‌افشار» به عنوان نفر اول این دوره انتخابات در ورامین، پیشوا و قرچک است که نشان می‌دهد او در یک سخنرانی از الفاظ رکیک استفاده کرده است و حالا همین مسائل باعث شده شورای نگهبان صلاحیت او را برای ورود به مجلس تایید نکند.

۲۸ اسفند ماه شورای نگهبان رد صلاحیت منتخب ورامین را اعلام کرد و انتخابات در دشت ورامین برای اولین بار در تاریخ انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه به دور دوم رفت؛ به این ترتیب خزایی و نوش‌آبادی که به ترتیب نفرات دوم و سوم انتخابات بودند، قرار است در ۲۱ اردیبهشت ماه به رقابت بپردازند.

عبارت کوتاه و پر معنای حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر «ملاک حال فعلی افراد است را بارها شنیده‌ایم اما این حال تا گذشته می‌تواند لحظه‌ای که گذشت باشد. تمام منتخبان پس از طی فرآیند قانونی در هیأت‌های اجرایی، از سوی هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان بر اساس مستندات و استعلامات قانونی مذکور در قانون انتخابات مجلس، مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه آن، صلاحیت بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر مورد تأیید قرار گرفت.

ظهر ۱۲ اسفند و یک روز پس از برگزاری آوردگاه انتخابات، رسما اعلام شد که «مهدی زمانی» با ۳۰ هزار و ۴۶۲ رأی از جمع آرا ۱۲۴ هزار و ۵۵۳ رأی به عنوان منتخب مردم ورامین، پیشوا و قرچک در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و «علی خزایی» با ۲۲ هزار و ۳۱۰ رأی، «حسین نوش آبادی» با ۲۰ هزار و ۵۹۱ رأی، «رضا سلگی» با ۹ هزار و ۱۵۷ رأی و «احمد تاجیک» با ۹ هزار ۱۰۷ رأی هم توانستند به ترتیب به آرا دوم، سوم، چهارم و پنجم را کسب کنند.

تا آن لحظه همه موارد و استئلامات درست بود و منتخب به مردم معرفی شد، اما قصه از جایی شروع شد که پس از پایان یافتن انتخابات مدارک مستندی به دست شورای نگهبان رسید که مسیر تایید صحت انتخابات را تحت‌الشعاع قرار داد. طبق قانون بعد از برگزاری انتخابات باید صحت آن از سوی شورای نگهبان ارزیابی و اعلام شود. اما صلاحیت منتخب مردم ورامین، پیشوا و قرچک از سوی شورای نگهبان تایید نشد و او از ورود به مجلس باز ماند.

ماده ۶۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی چه می‌گوید؟

بر اساس ماده (۶۵) «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» وظیفه نظارتی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تا پیش از صدور اعتبارنامه نمایندگان ادامه دارد و در همین راستا این شورا وظیفه قانونی خود را بدون تعارف به انجام رساند.

پس از برگزاری انتخابات، اسناد جدیدی در خصوص منتخب حوزه ورامین، پیشوا و قرچک به شورای نگهبان رسید که این اسناد پیش از این در پرونده او منعکس نشده بود.اسناد جدید ارائه شده، فقط صلاحیت نفر اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه توسط شورای نگهبان رد شده و انتخابات با نفرات دوم و سوم به دور دوم رفته است.

«مهدی زمانی افشار» اولین منتخبی نیست که از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد. در دو انتخابات ۹۴ و ۹۸ هم دو منتخب پس از اعلام نتایج و بنا به مدارک جدید که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت از حضور در خانه ملت باز ماندند.

«اندازه نگهدار که اندازه نکوست»

پس از انتخابات ویدیویی منتسب به «مهدی زمانی‌افشار» منتشر شد که او در آن از الفاظ رکیک استفاده می‌کرد؛ الفاظ زشت و رکیک او با واکنش کاربران فضای مجازی روبه رو شد. مگر نه اینکه نماینده وکیل مردم و نماینده یک جامعه در تمام زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. حضرت علی فرموده «الأدبُ کمالُ الرَّجُلِ» ادب، کمال انسان است. (غررالحکم/ ۹۹۸) پس از آنجا که گفته‌اند هر وقت اشتباه را متوجه شدی از همان جا برگرد، شورای نگهبان به قانون عمل کرد و از حضور نفر اول آرای حوزه دشت ورامین به بهارستان جلوگیری کرد. چون اشتباه کوچک می‌توانست خسارت بزرگ به‌همراه داشته‌باشد آن‌هم برای ۴ سال.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها