کد خبر: ۶۲۷۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۳ تير ۱۳۹۱
بررسی بحران مخاطب سینمای ایران در گفتگوی ۵۹۸ با دکترکوشکی:
بخشی از مخاطبین سینمای ایران که هنوز سینما می روند، چیزی حدود 15 سال ذائقه هایشان و چشمشان با سینمای مبتذل بمباران شده است و مردم زمانی که فیلم بد و متوسط به پایین می بینند، در سلیقه آنها تغییر ایجاد می شود. کمدی اگر استانداردش مثلاً کمدی چارلی چاپلین است، چارلی چاپلین برای خنداندن مردم هیچ وقت به دستشویی متوسل نشده. اگر شاخصه فیلم های کمدی آثار هارلوید باشد، هیچ گاه برای خنداندن مردم به دستشویی و شوخی های جنسی متوسل نشده.

سرویس نقد رسانه 598/ با نگاهی به جدول فروش فیلم ها در هفته اخیر، فیلم مبتذل «خوابم میاد» اولین ساخته رضا عطاران را در صدر فروش خواهیم دید. اما اختلاف میزان فروش این فیلم نیز قابل تأمل است؛ او تنها در یک هفته توانسته است فروشی معادل حدود دو ماه اثری چون «روزهای زندگی» و یا حتی «نارنجی پوش» را به خود اختصاص دهد. در مورد علت این موضوع گفتگویی داشتیم با دکتر محمد صادق کوشکی که متن آن تقدیم می گردد.

 جناب آقای کوشکی؛ شما فرموده بودید علت بحران مخاطب سینمای ایران، ورود فیلم فارسی ها و فیلم های مبتذل به آن بوده است. اما ما مشاهده می کنیم که کار مبتذلی مثل خوابم میاد، در عرض یک هفته حدود 300 میلیون تومان فروش می کند. این امر را چطور توجیه می فرمایید؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا می بایست چند نکته را عرض کنم. ما اگر سابقه ی سینمای خودمان را از اول انقلاب تا به امروز نگاه کنیم و فیلم های پرفروش را بررسی کنیم (هرچند که پر فروش بودن الزاما ملاک درستی و قوت یک فیلم نیست) ولی اگر همین ملاک را هم لحاظ کنیم و نگاه کنیم به فیلم هایی که موفق بودند، در می یابیم که فیلم های پرفروش عموماً فیلم های مبتذلی نبوده اند. به طور مثال در یک مقطعی فیلم «عقاب ها» بوده و در مقطعی دیگر فیلم «تله موش» تا اخیراً هم کارهای ده نمکی. فیلم های پرفروش عموماً فیلم های مبتذل و ضد خانواده نبوده اند و البته استثنائاتی را می توان پیدا کرد مثل «آتش بس» و یا «خوابم میاد» عطاران که پرفروش شود.

نکته بعدی این است که فیلم های پرفروش در ایران عموماً فیلم هایی هستند که خانواده پسندند. حالا اگر استثنائات را کنار بگذاریم، فیلم هایی که مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد بیشتر فروش می کنند. اما متاسفانه در طول 15 الی 16 سال اخیر، مدیران سینمایی ما سعی کرده اند سلیقه و ذائقه مردم را تغییر دهند.

 بخشی از مخاطبین سینمای ایران که هنوز سینما می روند، چیزی حدود 15 سال ذائقه هایشان و چشمشان با سینمای مبتذل بمباران شده است و مردم زمانی که فیلم بد و متوسط به پایین می بینند، در سلیقه آنها تغییر ایجاد می شود.

خب شما می فرمایید مدیران سینمایی تغییر دادند. شاید آنها در پاسخ بگویند که مردم خودشان ذائقه شان تغییر کرده و دیگر فیلم های مورد پسند شما را نمی پسندند.

اینطور نیست. به طور مثال فیلم سی و سه روز در ایران فروش نمی کند، اما همین فیلم در لبنان که بورس سینمای روز جهان است و اکثر فیلم های هالیوودی در آن اکران می شوند، فروش بالایی دارد. یعنی فیلم، فیم قوی ای است. چه شده است که مردم به روزِ لبنان از 33 روز استقبال می کنند اما در ایران مورد استقبال قرار نمی گیرد؟ باید بررسی کرد که چه عواملی ذائقه مخاطب ما را تغییر داده است.

اگر تبلیغات مناسبی بر روی فیلمی چون روزهای زندگی انجام می شد و حتی یک دقیقه اخبار بیست و سی به آن می پرداخت، مطمئن باشید که پرفروش می شد. اگر به طور مثال تبلیغاتی که برای ملک سلیمان انجام شد برای این فیلم هم اتفاق می افتاد، قطعاً فروش بالایی می داشت. چون این فیلم انسانی است و مطمئن باشید که اگر این فیلم را هرجای جهان، حتی آنجایی که اسلام را هم نمی شناسند نمایش بدهند، با استقبال روبه رو می شود. این چنین فیلم هایی خوراک فکری مناسب هستند و نظام باید برای تبلیغ آنها بیش از این زحمت بکشد.

جامعه ایرانی به ادب احترام می گذارد و فیلم اخیر آقای عطاران فیلم خلاف ادب است و اگر قرار باشد برای فیلم عطاران اسمی بگذاریم، باید بگوییم فیلم آموزش ادب به شیوه لقمان. حتی نمی توان این فیلم را با خانواده تماشا کرد. خود کارگردان هم گفته بود که من مبتذل ساز و آدم رکیکی هستم و وقتی خودش اینطور بیان می کند، دیگر نمی توان چیزی گفت. فقط باید بگوییم متاسفیم که چرا وزارت ارشاد به این چنین فیلم های خلاف ادبی مجوز و امکانات می دهد.

کمدی اگر استانداردش مثلاً کمدی چارلی چاپلین است، چارلی چاپلین برای خنداندن مردم هیچ وقت به دستشویی متوسل نشده. اگر شاخصه فیلم های کمدی آثار هارلوید باشد، هیچ گاه برای خنداندن مردم متوسل به دستشویی و شوخی های جنسی متوسل نشده. آنها با خلاقیت مردم را می خنداند و متاسفانه برخی که فاقد خلاقیت هستند، در تمام کارهایشان از سریال تلویزیونی گرفته تا فیلم سینمایی شان حتما چند سکانس دستشویی بگذارند واز این طریق مردم را بخندانند و همیشه دستشویی نجات بخش فیلم هایشان است.

شما می فرمایید برای روزهای زندگی تبلیغ مناسبی نشد. خب برای خوابم میاد که اصلاً هیچ تبلیغی نشد!

آقای عطاران تبلیغ خودش را مفصلاً در تلویزیون انجام داده. در عید امسال، فیلم ورود آقایان ممنوع ایشان چند بار پخش شد. تبلیغ فقط تیزر نیست؛ آقای عطاران از یک رانت صدا و سیمایی برخوردار است و کارهای ایشان از صدا و سیما در حال پخش است و مردم او را می شناسند و با چهره عطاران آشنا هستند.

سینما یک مقوله بصری است و اگر آقای عطاران مرتب تصویرش روی آنتن است، این بهترین تبلیغ برای ایشان است که تبلیغ رایگان و موثری هم هست و طبیعی است که جامعه ایرانی به خوبی او را می شناسند.

چرا در بین نیروهای مذهبی چنین چهره ای نداریم؟

ببینید دین ما اجازه سخافت را نمی دهد و به همین دلیل در بین مذهبی ها چهره صرفاً طنزی ظهور می کند. کمدین صحیح اثرش باید محتوایی باشد نه دلقک بازی. مثلاً فیلمی چون «لیلی با من است» را از این زمره داریم و نمونه های محدود دیگری هم داشتیم همانند «دروغ ممنوع» که کمدی محتوایی بود نه سخیف و مبتذل.

می شود در کمدی ارزش های اخلاقی را رعایت کرد، کما اینکه در کارهای چارلی چاپلین ارزش های اخلاقی و انسانی رعایت شده است و فیلم هایی هستند که بعد از خنده، ما را به فکر فرو می برند. اما همانطور که اشاره کردم، کمدی سازان ما چون فاقد تفکر و خلاقیت هستند، متوسل به لودگی و سخافت می شوند برای فروش و متاسفانه چون فیلم کمدی هم کم داریم، با استقبال هم روبه رو می شوند.

قبل از انقلاب کسانی بودند در کاواره ها که کارشان این بود که جک های خلاف اخلاق بیان کنند و کاست های پرفروشی هم داشتند، اما هیچوقت نمی توان انها را کمدین نامید. بخشی از سینمای کمدی ما اکنون جایگزین همان کاست های جک های مبتذل کاواره ای شده که مخاطب زیادی هم  داشت.

آیا ما در سینمای امروز دنیا یا کشور خودمان، آثاری داریم که هم مردم را بخندانند و هم مبتذل نباشند؟

بله، مثلاً Forrest Gump و نیز کاری که ما به اسم «لوک خوش شانس» یا همان «لاکی لوک» می شناسیم که یک روایت طنز است که توسط اروپایی ها ساخته شده و نقد و تمسخر فضای وسترن آمریکایی است و در حالی که یک کار کودک است، چنان ارزش های وسترن های آمریکایی را به تمسخر کشیده است که بار سیاسی هم پیدا کرده.

در سینمای ایران هم اگر سوء تفاهم هایی که درمورد فیلم «مارمولک» اتفاق افتاده رخ نمی داد و با دقت بیشتری ساخته می شد، می توان آن را هم فیلمی دانست که می خواست مردم را با محتوا بخنداند نه با لودگی. مارمولک اگر با دقت ساخته می شد و نکاتی در آن رعایت می شد و از آن طرف سوء تفاهم ها هم رفع می شد، می توانست نمونه ای از کمدی دارای خلاقیت باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۵۴
۲۱
سلام میخواستم بگم آقای کوشکی شما که کارشناس مسائل سیاسی هستی لطفا کاری به سینما نداشته باش شما همتون جای مردم حرف میزنید یخورده از آقای شورجه یاد بگیرید و اینکه عطاران همون وقت سریالاش پر مخاطب ترین سریالا شده بود و شما که اینقدر مذهبی هستی داری به آقای عطاران تهمت میزنی و میگی از رانت طداو سیمایی استفاده میکند شماها خودتون به همه توهین می کنید و انتظار دارین اونا همینطور بشینند به شما نگاه کنند و چیزی نگن شما باید بری از رضا درخواست حلالیت بکنی
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۵:۳۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
با این حرف واقعا موافقم. کوشکی خیلی بیش از کوپننش حرف می زند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
شما اصلاً مطلب رو خوندی؟
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
مگر سینما جدا از سیاست است؟ سیاست شامل فرهنگ است. این است که وزیر فرهنگ بودجه فرهنگی رو رئیس جمهور تعیین می کنه!
آقای کوشکی کارش فرهنگی است و اتفاق سیاسی نیست. سیاسی یعنی وزیر و نماینده بودن نه استاد دانشگاه جامعه شناسی. کار کوشکی جامعه شناسی است که قطعاً فرهنگ و البته سینمای بی فرهنگ ما نیز شامل تخصص اوست. سینما دوربین دست گرفتن و گریم و طراحی صحنه و دلقک بازی نیست. سینما فرهنگ و جامعه شناسی و سیاست است.
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
من با صحبتهای جناب کوشکی موافقم ... هر کسی خواست حرف حساب بزنه سریع بهش میگن متحجر و امثالهم در صورتیکه اگه کمی خرد داشته باشیم عقب افتادگی را در چیزی میبینیم که ما را در رسیدن به خدا عقب می اندازد ...
یه بار توی یکی از سایتهای معتبر کشور که همیشه توی صدر جستجوی عبارت اخبار ایران توی مرورگر گوگل قرار داره ، نظری رو دیدم که در مورد نصب پرچم یا حسین بر فراز مرتفع ترین کوه پاکستان نوشته بود : « السلام علیک یا اباعبدالله الحسین » ، اونوقت 300 تا منفی و 1500 تا مثبت داشت ، گفتم باشه هنوز مثبت ها بیشترن ولی یک بار دیگه یه جای دیگه تعداد منفی ها شدن 200 تا و مثبت ها 300 تا !!!!!!!
متوجه میشید چی میگم ؟ بی ارزشها دارن جای ارزشها رو میگیرن ، چرا ؟؟؟؟
آهای مردم ... بخدا که جدایی از خاندان عصمت و طهارت بی آبرویی میاره ... کمی در افکارمان تجدید نظر کنیم ... معلوم نیست چقدر فرصت داشته باشیم ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۲۰
۶
كم آوردين...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۲۰
۷
من همون موقع که این فیلم ساخته میشد گفتم بخاطر هنرمندی اکبر عبدی حتما کولاک می کنه.
پاسخ
ناشناس
GERMANY
۱۶:۴۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۳۸
۱۸
قلاده های طلاتون از چه رانتی استفاده کرد؟!!
پاسخ
sadegh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
از همون رانتی که خیابان های آرام رو باهاش ساختن و بعد گفتن ما یه فیلم غیردولتی ساختیم
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
یکی از بی نظیر ترین فیلم هایی رو که دیدم قلاده های طلا بوده ... در موردش بی انصافی نکنید .
بواجي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
حقيقت ساختن رانت نمي خواد داداش من.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۳۹
۱۳
اگر فیلم رضا عطاران مبتذله پس فیلم امثال ده نمکی سوپر مبتذله
پاسخ
sadegh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
چه ربطی داشت به 22بهمن پارسال
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۱۰
۲۹
اگر شماها فیلم رو ندیدید و دارید نظر میدید که هیچی. اما اگر دیدید و از چنین فیلم های زیر شکمی دفاع می کنید، فکر کنم خودتون هم به همون قشر «رکیکی» که عطاران خودش رو جزو اون میدونه تعلق دارید.
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۱۲
۹
33روز بی شک جز5فیلم برتر اکران 90 بود اینکه فروش نکرد چند علت داشت:
1-فیلم در دی ماه که بدترین فصل اکران بعد از ماه رمضان است روی پرده رفت
2-تعداد سینماهای این فیلم حتی 2رقمی هم نبود
3-تیزر فیلم خیلی ضعیف بود در حالی که فیلم پر از صحنه های جذاب بود
4-فیلم بهتر بود از یک بازیگر ایرانی هم استفاده می کرد کسی اگر اسم کارگردان و تهیه کننده فیلم رو نمی خوند نمی فهمید که فیلم یه فیلم ایرانیه و استفاده از یک بازیگر محبوب ایرانی مثل شهاب حسینی می تونست منجر به موفقیت این فیلم بشه

روزهای زندگی هم باز از ناحیه تبلیغات ضرر دید اما باتوجه به رکود بی سابقه سینما در این دوماه فروش250میلیونی روزهای زندگی واقعا فروش خوبی بوده
پاسخ
sadegh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
آره منم 33روز رو دیدم انصافا یه جاهایی از فیلم فکر نمی کردی ایران این فیلم رو ساخته
فرشید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۱۸
۵
اصلا میدونی فیلم چیه؟ این حرف چیه اقای محترم چرا جو سازی میکنه؟ رضا عطاران متعلق به مردم چرا به مردم توهین میکنید. رضا عطاران سالهاست امتحانشو پس داده. همه مردم با جونو دل عاشقشن پس بار اخرتون باشه ها
پاسخ
91
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
کسی عاشق رضا عطاران نیست مگر آدمهای بی قید و بند که چیزی از معظلات جامعه نمیدانند پس نگویید همه مردم عاشق ....لطفآ
بواجي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
آقا فرشيد از سريال بزنگها ايشون كه تبليغ اعتياد مي كرد معتادها خيلي خوششون اومد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۱
۸
من به عنوان یه تحصیل کرده اسم آقای کوشکی را برای اولین بار میشنوم اصلا ایشون کی هستند؟بهتر نیست برای این امور با اهل فن مصاحبه کنید؟
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
يك سرچ كوتاه بكنيد.
مي شناسيدشون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
اقای تحصیل کرده.ایشون دکترای علوم سیاسی دارند واستاد دانشگاه امام صادق(ع)هستن .بیشتر تحقیقاتشون درمورد ارتباط فرهنگ وسیاست هستش.مولف چند کتاب هم هستند که مهم ترینشون درمورد منافقین هستش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۸
۱۰
نبینم کسی به همشهری ما (رضا عطاران گل) توهین کنه .
مبتذل شما ها هستین با فیلم قلاده طلاتون
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
خودش گفت من متعلق به سينماي ركيكم
ما نگفتيم
بواجي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
زورتون مياد آقاي طالبي حقيقت را گفته نه مثل بعضي كارگردانهاي كه فقط فيلمهاي سخيف مي سازند.
sadegh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۳
۸
این همه آدم چرا میرید با این کوشکی مصاحبه می کنید؟
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۳
۷
بخواب بابا...هر ... ای اومده کارشناس شده...تو عمرش کارتن هم ندیده اومده فیلم تفسیر میکنه
پاسخ
بواجي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
تقصير شما نيست آقاي كوشكي را اگر اندازه يكدرصد آقاي عطاران مي شناختيد اين حرف را نمي زديد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۰
۵
ببخشید شما دکترای چی دارید
پاسخ
سید کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۶
۱۲
به نظر من رضا عطاران هم مثل مهران مدیری با فیلمهای من در اوردی خودش داره معروف میشه من هم میتونم مثل مدیری از برره بهتر را بسازم فقط او با تهرانی بودنش تونست این موقعیت را بدست اورد
پاسخ
زهر حقیقت
SWITZERLAND
۱۱:۰۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۹
۳
باور کنید اولا فکر می کردم خودشون می دونن چه خبره و فقط دارن زور می گن...

تازه داره این فرضیه برام قوت میگیره که اینا واقعا اینجوری فکر می کنن و توهم داشتن ولایت فکری بر مردم دارن...

اگر مردم فیلمو ببینن،میگید ذائقه تغییر کرده و مردم از روی فهم ندیدن،اگه نبینن،میگید مردم انتقلابی فیلم سخیفو پس می زنن،اگه فیلمای "خاص" مورد حمایت شمارو ببینن با شعور و حامی انقلاب و مسلمانن،اگه نبینن تبلیغات درست نشده...

با این فرمول همیشه و تا ابدالدهر هرچی بشه شما راست میگی و همیشه پیش وجدان پیروزی،لطفا روی یه کاغذ بنویسید که اگر چی بشه؟!،یعنی مردم فیلمهای شما رو با کمال میل نخواستن و این انتخاب خودشون بوده و به شبیخون فرهنگی مرتبط نبوده و امثال فیلم های گشت ارشاد و خوابم میاد مطابق سلیقه و نتیجه ی طبع سالم و عقل کامل اوناست...

من بنارو بر حسن ظن گذاشتم و میگم که شما نیت خوبی دارید آقای کوشکی،فقط یه خواهش که به شماره های قرمز بالای این مطلب و مطلب جدیدی که مربوط به آقای سلحشور هست نگاه کنید،البته با تدبر و انصاف و خواهش می کنم نگید که این دلیل نمیشه و خدا هم گفته:"...اکثرهم لا یعقلون و لا یعلمون" و اگر هم نظرتون واقعا اینه پس این قدر هندونه زیر بغل ما نذارید که مردم فهیم و انقلابی و با فرهنگ و...شمایی که عقل مارو تحریف شده و ناقص می دونید و سلیقه ی مارو فاسد،پس رک بگیی،ر رک...چون هرکسی کمی تدبر کنه این اعتقاد شمارو به مردم و نگاه از بالاتونو لمس می کنه...
پاسخ
اشكان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۹
۴
اقاي سر دبير مگر شما كارشناس سينما هستين كه ميگين فيلم مبتذل.شما نبايد در مورد فيلم نظر بدين
پاسخ
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۲
۵
تاموقعی که امثال کوشکی و سلحشور هستند با اون افکار عصر حجری با به حال سینمای ایران گریه کرد با این مسئولین نان به نرخ روز خور و هنر نادانسته !!!
پاسخ
بواجي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
شما به اصطلاح روشن فكر كجاي دنيا ديدي كه سينماگرانش به دين اون كشور توهين كنند و كسي مخالفت نكنه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۴
۷
اینکه عطاران یک هنرمندی که شاید با سریال هایی که ساخته شناخته شده باشه اما همین هنرمند میتونه جایزالخطا باشه و دروغ هم بگه مثل اینکه گفته من ماشین ندارم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۰
۳
کل دیکتاتوری در این جمله خلاطه می شود :

مسخره کرده نظر دیگران

----------

همه نظر ها محترم هستند و همه دین ها و همه اعتقاد ها و همه فرهنگ ها و ....حتی اگر یک نفر به آن اعتقاد داشته باشد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۵
۴
به نظر ایشون درباره مبتذل بودن نمی پردازم که خیلی اوقات جسارت هنرمندانه رو با ابتذال یکسان میگیرن.
آقای کوشکی سینما یه صنعته که بقائش وابسته به پول خرج کردن مخاطبه. شما بفرمایید قشر مذهبی جامعه چقدر حاضره برای یه محصول فرهنگی خرج کنه(33روز،سیب و سلما و ...). یه بار میفرمایید زمستونه و هوا سرده یه بار وقت امتحاناته و...
یه مثال بزنید که خرج مداوم و هدفمند اقشار مذهبی رو برای محصولات فرهنگی و هنری ثابت کنه
مثلا آمار انتشار شرق و شهروند امروز و حتی مهرنامه چقدر بود و هست آمار انتشار جوان و کیهان و پنجره و... چقدره؟
تو چند سال اخیر فیلمی که واقعا نتیجه اش تقویت باور مردم به دین باشه چقدر فروش کرده؟! فیلم دست چندم الکی چقدر؟!
چند تا رمان میشناسین که قشر مذهبی قبل از اینکه توصیه رهبری یا فلان روحانی در موردش مطرح بشه خودشون برحسب نیازی که احساس کردن رفته باشن اون رو تهیه کرده باشن و آمار انتشارش رو بالا برده باشن
(راستش من فکر نمیکنم کار رهبری معرفی کتاب و محصولات فرهنگی باشه شما بفرمایید کی داره کارشو انجام نمیده؟)
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
آقا یا خانم ناشناس من خوابم می آد رو هنوز ندیدم اما تو این چند روز حتما برای دیدنش به سینما می رم اما اینکه شما بهش میگی جسارت واقعا ابتذاله،شاید598 اینها رو چاپ نکنه اما واقعا نگاه کن:
بعدازظهر سگی سگی:زن مجید صالحی:تو می دونی دیشب چه فشاری به من آوردی؟
مجید صالحی:آره می دونم دیشب زیاده روی کردم
اسب حیوان نجیبی است:باران کوثر:تو جواب منو بده مال من خوردن داره؟!
پارسا پیروزفر:نه بابا این مال کسی رو نمی خوره
-خب حتما مال یکی رو خورده دیگه
اینها کمدی های تحسین شده جریان روشنفکریه بخصوص اسب... اما همین ها اخراجی ها3 رو به صرف خونده شدن یه آهنگ با سبک سوسن خانم یک فیلم مبتذل می دونن
اینکه میگی 33روز و سیب و سلما فروش نکرد،سیب و سلما همون بهتر که فروش نکرد اما در مورد33روز می تونی کامنتمو تو ابتدای کامنتا بخونی اما واقعا توی همین سالها اخراجی ها3،قلاده های طلا،یه حبه قند،ملک سلیمان و...کم فروش کردن؟
بواجي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
وقتي كه مديران سينمايي از عاقبت خودشون نمي ترسند و به هر فيلمي اجازه اكران ميدن يكي مثل شما هم پيدا ميشه كه از يك كارگردان مبتذل ساز دفاع كنه. ميگيوييد نه باشه به اين مديران بگييد شما چرا با خانواده هاتون نمي رويد سينما اين فيلمها راببنيد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
۱
۰
از همه صاحب نظران ممنونم. وقتی صحبتای این بنده خدا رو خوندم آمپر چسبوندم ولی رفقا حسابی از خجالتش در اومدن
پاسخ
یگانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۰
۱
سلام من به دور از هر تعصبی واحترام به فیلمهای اقای عطاران اگر کمی انصافانه به مجموعه های این اقا نگاه کنیم نوعی از ابتذال را در نوع نگاه وصحبت هایشان می بینیم
پاسخ
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۱
۱
وااهههههههههههههههههههههههههههههههههه
پاسخ
کامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۰
۰
من اخرندیدم یه نفر بگه مردم جرا نگاه می کنند حالا به هر دلیل فیلم ساخته شده مگه مردم تشخیص نمی دن چی باید ببینن
پاسخ
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۱
۱
۱
با اینکه سینمای ایران جای نقد بیش از این را دارد ولی اینگونه زیر سوال بردن یک هنرمند که مورد توجه مردم قرار دارد درست نیست....
در ضمن این را بدانید که مردم ایران دارای عقل و شعور هستند،تبلیغات شاید یکی از مهمترین عوامل در جذب مخاطب باشد اما نمیتوان تبلیغات ضعیف را دلیل ناکامی فیلم هایی چون روز های زندگی دانست!
پاسخ
lاشکبوس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۱
۰
۰
برای همه کسانی که برای تماشای فیلم چه در سینما و چه در تلویزیون وقت میگذارند متاسفم. به فکرحل مشکلات دیگه زندگی باشید تا فردا غصه.... نخورید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها