أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۷۵۹۷۴
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوابی که بیت العدل برای نفوذ در سیستم اقتصادی ایران در پسا برجام دیده /
فائزه هاشمی در دوران زندان، ارتباطات وسیعی با زنان زندانی بهایی پیدا کرد این در حالی است که در زندان مخصوص آقایان، بند زندانیان بهایی از سایرین جداست و هنوز معلوم نیست چرا وی با زندانیان زن، هم بند بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پارس، جنجال جدیدی بر سر جلسه فائزه هاشمی رفسنجانی با برخی از سران بهائیت در داخل موجب واکنش محافل بسیاری قرار گرفته است. گفته می شود بهائیت، توطئه جدی برای دوران پسا برجام تدارک دیده است.

فائزه هاشمی رفسنجانی در حاشیه دیدار با فریبا کمال آبادی، عضو ارشد بهائیت ایران که به تازگی بعد از 8 سال زندان به مرخصی آمده است با برخی سران این فرقه دیدار کرد. در بخشی از تصویر منتشر شده از این دیدار، عکسی بر روی دیوار از عباس افندی فرزند ارشد بهاءالله (بنیانگذار بهائیت) که به نام عبدالبهاء شناخته می‌شود و سومین شخصیت محوری بهائیت است دیده می‌شود. 

پیش از این، فائزه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه بهار با مرور خاطرات دوره بازداشت خود، از بهایی‌ها و منافقین به عنوان دوستان خود یاد کرده و می گوید: «در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و... چند نفر لائیک و چپ بودند...»

وی همچنین در مصاحبه با روزنامه فیگارو با اشاره به زندانی شدنش به مدت 6 ماه می‌گوید: «زندان تجربه بسیار خوبی بود چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهائی‌ها، اعضای مجاهدین خلق، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شده که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند.»

یکی از زندانیان فرقه صهیونیستی بهائیت بنام مهوش.ش که از دوستان و نزدیکان فائزه هاشمی در زندان اوین بوده است؛ در یادداشت های روزانه خود که بعدها در رسانه های بهایی منتشر شد؛ نوشته است: «امروز فائزه خانم اعلان‌ کرد که مایل ‌است ھمراه ما روزه بگیرد [11 تا 29 اسفند دوران روزه بهاییان است]. با او افطار کردیم. محبت او فوق‌العاده است.»

مهوش ش در 28 اسفند نیز می‌نویسد: «امشب افطار مھمان فائزه خانم بودیم. ھمه را دعوت کرده بودند به فسنجان با پسته رفسنجان، سالاد الویه و سوپ عالی، بعد ھم چند دقیقه‌ای صحبت‌ کرد. قرار است سی‌ام اسفند بعد از سال تحویل آزاد شود اما اعلان‌ کرده که مایل‌ است که سال تحویل را در زندان بگذراند».

بر اساس گزارش پارس،  فائزه هاشمی در دوران زندان، ارتباطات وسیعی با زنان زندانی بهایی پیدا کرد این در حالی است که در زندان مخصوص آقایان، بند زندانیان بهایی از سایرین جداست و هنوز معلوم نیست چرا وی با زندانیان زن، هم بند بوده است.

گفته می شود لوا خانجانی نوه جمال الدین خانجانی - یکی از اعضاء محفل هفت نفره یاران- در محافل برخی ابراز کرده که فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران را جذب کرده است.

در عین حال که وی به دلیل این ارتباطات با فرقه بهائیت، بعد از زندان، شدیدا از پدرش درخواست کرده تا به نفع بهایی ها، اقدام نماید و رایزنی برای آزادی زندانیان بهایی داشته باشد.

در هر صورت، جذب وی به عنوان یک نمونه موفق و بزرگ در محافل بهائیت معروف است.

لازم به یادآوری است فایل صوتی از دیدار مهدی هاشمی رفسنجانی با بیژن فرهودی از  افراد نزدیک به فرقه بهائیت دریکی ازرستورانهای لندن وجود دارد. در عین حال که فرهودی مدعی است مهدی به دنبال ارتباط با رضا پهلو بوده است.

بهائیت فرقه ای ضاله و صهیونیستی است که تشکیلات آن زیر نظر مرکز اداری و روحانی بهائیان واقع در شهر حیفا (در فلسطین اشغالی) که به «بیت العدل اعظم الهی » موسوم است؛ اداره می گردد. با تأسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، بهائیان از تاسیس این رژیم حمایت کردند.

فرقه بهائیت چگونه شکل گرفت؟

این گزارش حاکی است فرقه ضاله بهائیت از سال 1260 ق. توسط «علی محمد باب» که خود را «باب» امام زمان(ع) و وسیلة تماس مردم با آن حضرت معرفی کرد، به وجود آمد. او سپس دعوی «مهدویت» کرد و گفت که درآینده از میان بابی ها پیامبری قیام خواهد کرد و دین تازه ای خواهد آورد. وی در سال 1266 به دستور ناصرالدین شاه و امیرکبیر، تیرباران شد.بعد از آن، از بین پیروانش دو برادر مدعی جانشینی وی شدند و بدین ترتیب، اختلافاتی میان پیروان این فرقه افتاد.

گروهی پیرو برادر اول، مشهور به «صبح ازل» (بابی ها)، و عده ای دیگر پیرو برادر دوم «بهاءالله» (بهائی ها) شدند و در نزاع آنها عده زیادی به هلاکت رسیدند. از آنجا که عمده ویژگی های رفتاری بهائیت با ویژگی های رفتاری اسرائیلی ها همخوانی داشت، با تشکیل دولت اسرائیل و تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفا، این فرقه کاملاً در خدمت اسرائیل قرار گرفت و فعالیت های آنها براساس خواسته های اسرائیلی ها تنظیم شد.

* تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفای اسرائیل

در این میان بهائی ها از حمایت آمریکا و انگلستان نیز برخودار بودند. از سوی دیگر، فعالیت بهائیان به خصوص در ارتباط با اسلام زدایی سازگاری زیادی با روحیه محمدرضا پهلوی داشت. مجموعه این مسائل سبب شد که بهائیت برای حفظ موجودیّت و تحقّق اهداف خود در عصر محمدرضا شاه که برای آنها به منزلة دوران طلایی بود، در زمینة گسترش روابط ایران و اسرائیل که کاملاً در راستای منافع آنها بود، به فعالیت قابل توجهی بپردازند.

تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفا و در کنار قبر «عباس افندی» قرار دارد. تشکیلات و مؤسسات بهائیان در هر نقطه ای از جهان زیر نظر هیئت نه نفره بیت العدل اعظم قرار دارد. در یکی از نشریات فرقه آمده است: «با نهایت افتخار و مسرت، بسط و گسترش روابط بهائیت با اولیای امور [جمعی از دوستان بهائی] دولت اسرائیل را به اطلاع بهائیان می رسانیم. آنها احساسات صمیمانة بهائیان را برای پیشرفت دولت مزبور به بن گوریون ـ نخست وزیر اسرائیل ـ ابراز نموده، او در جواب گفته است: «از ابتدای تاسیس حکومت اسرائیل، بهائیان همواره روابط صمیمانه ای با دولت اسرائیل داشته اند».

 فرقة بهائیت که شاخه‌ای از صهیونیسم به شمار می‌رود، طبق دستور، همة قوای خود را برای اجرای نقشة نابودی اندیشه‌های ملی و مذهبی در ایران به کار گرفت و برای این منظور مجریان خود را انتخاب کرد تا در بلندمدت آرمان های ملی و سنت های دینی را تخریب کنند.

* بهائیان در خدمت رژیم پهلوی

بهائیت در تمام دوران سلطنت پهلوی و در مقاطع حساس، به رغم ادعای غیرسیاسی بودن، هماهنگ با سیاست های موردنظر رژیم و در جهت تثبیت موقعیت آن تلاش کرد. تأیید انقلاب سفید شاه، همکاری با ساواک، جلب حمایت دولت های بزرگ از شاه و سلطنت او به وسیلة اسرائیل، و عضویت در حزب رستاخیز، قسمتی از مواضع سیاسی فرقة مزبور بود. اسرائیل مذهب بهائی ها را به عنوان یک مذهب رسمی در سال 1974 به رسمیت شناخته است.

با پیروزی انقلاب اسلامی که دیگر مجالی برای تحقق اهداف شوم این فرقه باقی نمانده بود، بهائیان از طریق همدستی با استکبار در تضعیف نظام اسلامی کوشیدند و به انحای مختلف در صدد تبلیغ مرام خود برآمدند.

* بهائیان در جمع آشوبگران فتنه ۸۸

یش از انتخاباتِ  88 بهائیان به دلیل بی‌علاقگی به سرنوشت ایران در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کردند و خود را ایرانی نمی‌دانستند. اما این بار که اراده‌ محافل بهائی بر شرکت در انتخابات و رأی‌دادن به نامزد مشخصی قرار گرفته بود، پیروان خود را به شرکت فعال فراخواندند.

حوادث بعد از انتخابات و اغتشاشات سران فتنه باعث شد که گروه کوچک بهائیان نیز به گروه‌های آشوبگر بپیوندند و در خیابان‌ها با نیروهای امنیتی درگیر شوند. به علاوه رسانه‌های غربی و در رأس آنها تلویزیون فارسی بی.بی.سی نیز با تبلیغ و حمایت گسترده از بهائیان آنها را به حضور در خیابان‌ها تشویق می‌کرد. با دستگیری برخی از شرکت‌کنندگان بهائی در اغتشاشات و اعترافات آنان نیت پلید این فرقه در ضربه‌زدن به نظام اسلامی مشخص گردید.

با توجه به دستور وزیر کشور برای برخورد با انتشار تصاویر قبلا افشاشده خانم خالقی، سوال این است حکم انتشار این تصویر که خانم فائزه هاشمی رفسنجانی در جمع  مختلط تعدادی از زنان بی‌حجاب و مردان بهایی قرار دارد، چیست؟

* خوابی که بیت العدل بهائیان برای نفوذ در سیستم تجاری در پسا برجام برای نظام ایران دیده است 

تبلیغ یک باور می تواند پشتوانه ای دوگانه داشته باشد: 

یکی جنبه فردی و دیگری جنبه تشکیلاتی. در مدل اول، فرد به تنهایی با برنامه قبلی و یا بدون برنامه ای مدون، به تبلیغ باور خود می پردازد. تبلیغ در این زمینه می تواند، جنبه تبادل نظر هم پیدا کند و لزوما فرد مذبور به دنبال گسترش باور خویش در میان دوستان و اطرافیان خود نیست. تنها به تبادل نظر و مطرح کردن عقاید خود در جمعی که در آن حضور دارد می پردازد. در کنار آن، فعالیت وی می تواند جنبه تبلیغی به خود گرفته به نوعی که در این باره فرد به دنبال مرید برای باور خود می گردد. لذا تشویق و توسعه باور شخصی و پی گیری مصرانه برای اشاعه آن در میان اشخاص و گروه های مختلف از حالت تبادل نظر متفاوت بوده و جنبه های حقوقی نیز می تواند در بر بگیرد. در این زمینه کشور های مختلف دنیا رویکرد جداگانه، و حقوق مدون مختلفی را دنبال می کنند. نکته ای که در این میان مورد اهمیت می باشد این است که همه کشور ها در قبال مدل تبلیغ فردی که از جنبه تبادل نظر فراتر می رود محدودیت های جدی قائلند و این گونه فعالیت ها می بایست در چهارچوب خاصی به وقوع بپیوندد. حوزه بحث مقاله حاضر شامل بررسی موارد قانونی موضوع تبلیغ فردی و تشکیلاتی و محدودیت های آنها در کشور های مختلف  نمی باشد، و آن موضوع مقاله جداگانه ای را می طلبد. 

اما مدل تشکیلاتی تبلیغ به این صورت است که فرد و یا گروهی به صورت مدون و سازمان یافته به تبلیغ باور مشترک خود می پردازند. در این زمینه می توان نهله ها و ادیان مختلف را مثال زد که در آن ها یک یا چند سازمان مشخص وظیفه هدایت و تبیین نقشه های تبلیغی برای گسترش باور خود را در میان افراد، جوامع و کشور های مختلف دارا هستند. در تبلیغ تشکیلاتی، افراد عضو، آموزش های لازم را دیده، به موارد و مطالب مورد نیاز برای امر تبلیغ مجهز شده، به فعالیت های فردی و سازمان یافته می پردازند. در این نوع فعالیت ها، شخص و یا گروه مبلغ می تواند شخصا برنامه های تبلیغی داشته باشد و یا روش های پیشنهادی سازمان مرکزی و هدایت کننده را مورد استفاده قرار دهد. در هر دو صورت فرد و یا گروه به سازمان بالاتر خود بازخورد فعالیت های خود را ارائه کرده و نتایج آن را به اطلاع سازمان رهبر و مدیریت تشکیلات می رساند. توجه به این نکته ضروری است که رسالت و اهداف فعالیت های تبلیغی را رهبری تشکیلات تعیین می کند و مدیریت اجرای آن بر افراد و گروه ها با رده های پایین تر بوده و می تواند بسته به بستر و منطقه مورد تبلیغ متفاوت باشد. در این زمینه هدف گذاری ها و تعیین مسیر حرکت از راس هرم تشکیلات به پائین ترین عضو تشکیلات رسیده و با اجرای فرامین تبلیغی نتایج به رده های بالا گزارش می شود. این حرکت دو سویه باعث تداوم و هماهنگی فعالیت های تبلیغی شده، همگی هدفی یکسان را دنبال می کنند. 

در این زمینه مدل نگاه به باور های مختلف تشکیلاتی در دنیا نشان می دهد که باورهایی هستند که با وجود تشکیلاتی بودن در کشورها و حتی شهر ها و محله های مختلف فعالیت های مستقلی داشته و سازمان و نهاد مرکزی جنبه معنوی منحصر به فردی داشته و دستور های او جنبه توصیه دارند تا دستور العمل اجرایی مدون. به عنوان مثال پاپ و پدران روحانی در مسیحیت و یا مراجع تقلید در اسلام، با رجوع پیروان آن ادیان و درخواست راهکار از مرجع معنوی مذبور توصیه ها و نظرشان را ارائه می دهند. عضویت در این باور ها منوط به قبول سازمان و یا نهاد رهبری تشکیلات را نداشته و امری شخصی تلقی می شود، که فرد اگر شخصا تصمیم بگیرد مسیحی و یا مسلمان قلمداد می شود.

در کنار این مدل باور تشکیلاتی، باور هایی هم هستند که بیشتر جنبه نهله داشته و راس تشکیلات به نوعی در عضویت افراد مختلف دخیل بوده و عضویت در آن باورها با درخواست ثبت نام متقاضی به یکی از زیر گروه ها شروع می شود. و نهایتا سازمان و یا رده ای در سطح کشور و یا حتی بین المللی عضویت وی را قبول و یا رد می کند. در این زمینه راس تشکیلات می تواند در کشوری خاص باشد و این نهاد برای اداره امور در کشور های مختلف سازمان هایی با رده های پایین تر در کشور های مختلف تاسیس نماید. بدین وسیله اهداف تبلیغی و دستور العمل های اجرایی با هماهنگی و هارمونی خاصی در اقسا نقاط جهان انتشار می یاد. به عنوان مثال تشکیلات بهائی نمونه ای از این مدل است. راس این تشکیلات - بیت العدل جهانی است که- در حیفا واقع در اسرائیل می باشد، و  اعضای آن بهائیانی هستند که برای بهائی بودن به سازمانی در کشور خود درخواست عضویت می دهند. در این باره درخواست عضویت اول به محفل محلی ارائه شده، و این سازمان جزء در خواست فرد مذبور را به محفل ملی ارائه داده و عضویت فرد با قبول و یا رد محفل ملی نهایی می شود. اگر عضویت شخص مذبور مورد قبول محفل ملی باشد، اطلاعات شخصی و نظر این سازمان نسبت به در خواست عضویت وی نهایتا به بیت العدل گزارش می شود.

بررسی در تشکیلات بهائی نشان می دهد که هدف گذاری های تبلیغی باور بهائی توسط سازمان بیت العدل برای کل دنیا انجام می شود. هر گونه حرکتی توسط این سازمان رهبری شده و بهائیان بر اساس نقطه نظر رهبری تشکیلات به فعالیت می پردازند. در این راستا، بازخورد فعالیت های تبلیغی از پائین ترین رده ها با ارائه به رده های بالاتر نهایتا به بیت العدل می رسد. این مقاله رویکرد های تبلیغی تشکیلات بهائی را مورد دقت قرار داده، در ابتدا اهمیت مسئله تبلیغ در بهائیت را تبیین کرده، به بررسی نگرش تبلیغی بهائیان و تشکیلات بهائی در کشور ایران می پردازد.

مسئله تبلیغ در تشکیلات بهائی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. پیام ها و نامه های بیت العدل همگی این نکته را به وضوح نشان می دهند. به پیام های زیر دقت کنید:

پیام ۲۶ مارس ۲۰۱۶- در این پیام بیت العدل نصیحت های عبدالبهاء ( جانشین بهاءالله بنیانگذار تشکیلات بهائی) را در مورد تبلیغ باور بهائی گوش زد می کند. 

"حضرت عبدالبهاء در الواح نقشۀ ملکوتی نه تنها دیدگاه وسیع لازم برای انجام وظایفی را که حضرت بهاءالله به عهدۀ عاشقان جان‌فشان امر مبارکش واگذار فرموده‌اند اعطا نمودند بلکه مفاهیم روحانی و تدابیر عملی ضروری برای موفّقیّت را نیز مشخّص ساخته‌اند.  در نصایح مشفقانه‌ای که مولای حنون راجع به مبادرت به تبلیغ و اسفار‌ تبلیغی، قیام شخصی در راه تبلیغ یا توکیل دیگران، عزیمت به اقطار عالم و استقرار امر الله در ممالک مختلف ارائه فرموده‌اند — ممالکی که نام هر یک را به دقّت ذکر نموده‌اند — و نیز در ارشادات هیکل مبارک مبنی بر آموختن زبان‌های مربوطه و ترجمه و نشر آثار مبارکه؛ تعلیم مبلّغین علی‌الخصوص جوانان؛ تبلیغ امر الهی در بین عموم به ویژه در بین بومیان؛ ثبوت بر عهد و میثاق و صیانت امر حضرت رحمان؛ و افشاندن بذر در زمین‌های مستعدّ و پرورش آن در فرایند رشد ارگانیک — در همۀ این ارشادات و هدایات، خصوصیّات سلسله نقشه‌ها را مشاهده می‌کنیم، نقشه‌‌هایی که هر یک مرحلۀ خاصّی از نقشۀ ملکوتی بوده که توسّط مرجع امر الهی ترسیم و هم‌چنان در طیّ عصر تکوین بسط و توسعۀ آن ادامه خواهد یافت."

پیام زیر قسمتی از پیام ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ بیت العدل می باشد که در آن از آموخته های نقشه پنج ساله تبلیغی سخن رفته است:

در طیّ نقشۀ پنج‌سالۀ در حال اتمام وظیفۀ یاران این بوده که آموخته‌های نقشه‌های قبلی را برای گسترش فرایند رشد در هزاران محدودۀ جدید به کار گیرند.  تجربه نشان داده است که موفّقیّت‌ تا حدّ زیادی به این بستگی دارد که مؤسّسات بتوانند با کمک احبّای سایر محدوده‌های جغرافیایی اقدامات‌ یک جامعۀ بهائی را از طریق مثلاً گروه‌های تبلیغی و یا راهنمایان سیّار تقویت نمایند.  در بسیاری از نقاط، فرایند مؤسّسۀ آموزشی با کمک احبّای جوامعِ هم‌جوارِ قویّ‌تری که برای تماس با جمعیّت محلّی به خصوص جوانان و حمایت از آنان در آغاز خدمت‌شان طرقی مبتکرانه می‌یابند شروع می‌شود.  حرکت بخشیدن به اقدامات در یک محدوده به ‌ویژه جایی که هنوز فتح روحانی نشده وقتی بسیار مؤثّرتر است که یک یا چند نفر به عنوان مهاجر داخلی در آنجا اسکان گزیده توجّه خود را به مردمانی با استعدادهای روحانی در قسمتی از دهکده و یا حتّی در یک خیابان معطوف نمایند.  در نقشۀ فعلی بیش از چهارهزار و پانصد نفر تا به حال برای خدمت به این طریق قیام نموده‌اند که خود توفیقی قابل تحسین است.

در همه پیام های بالا مسئله تبلیغ به شدت محور و تمرکز پیام سازمان بیت العدل جهانی خطاب به اعضای جامعه خود است. در پیام اول امر به تبلیغ بهائیت به وضوح از طرف عبدالبهاء سفارش اکید شده، حرکت های شخصی و گروهی برای سفر های تبلیغی، ترجمه آثار بهائی به زبان های مختلف، تعلیم مبلغ، و غیره تشویق شده اند. در پیام دوم، سخن از نقشه ای پنج ساله است که بیت العدل به واسطه آن راهکار های گسترش و رشد تشکیلات را در نقاط جدید ارائه داده است. در این پیام سخن از موسساتی است که به امر تبلیغ اختصاص دارند.  و این سازمان ها و موسسات، بهائیان را برای تبلیغ تشکیلات بهائی هدایت کرده و کمک رسانی می کنند. همچنین موسسه ای آموزشی ( به نام موسسه روحی که کتاب های کلاس های جمعی تبلیغی را منتشر می کند) برای گسترش تشکیلات بهائی با راهکار ها و رویکرد های مشخص وجود داشته که با تعلیم جوانان و حرکت به سمت مناطقی که هنوز توسط تشکیلات فتح نشده اند، روند گسترش تشکیلات را ادامه می دهند. پیام سوم نیز اشاره به حفظ و استمرار فعالیت های تبلیغی کرده و اثرات آن را روشن می کند.

پیام های بالا به وضوح نگرش و اهمیت تبلیغ را در میان تشکیلات بهائی نشان می دهد. همچنین این پیام ها حاکی از این نکته است که فعالیت های تبلیغی بهائیان چه فردی و چه گروهی با هدف گذاری سازمانی خاص - یعنی بیت العدل جهانی - و با نقشه و راهکار های مشخص اجرا شده و بازخورد آن به سازمان های بالاتر ارائه می شود. این بازخورد ها راه را برای رسیدن به هدف اصلی، برای سازمان بیت العدل مشخص کرده و بر اساس آنها نقشه های پنج ساله برای گسترش تشکیلات بهائی توسط بیت العدل تهیه و تنظیم می شود. لذا مسئله تبلیغ در جامعه بهائی کاملا تشکیلاتی، با برنامه و اهداف خاص کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت است. 

تا به اینجا مشخص شد که تشکیلات بهائی اهمیت خاصی برای تبلیغ قائل است و دستورات تبلیغی خود را به صورت کلی به همه اعضای خود ابلاغ می کند. اما مسئله بعدی توجه به این نکته است که گستره حضور بهائیان در اقسا نقاط دنیا بسیار بالا بوده و آنها در کشورهای زیادی محافل ملی و محلی و سازمان های تشکیلاتی دیگر خود را تاسیس نموده اند. در این میان، کشور هایی هستند که با فعالیت های تبلیغی و تشکیلاتی بیت العدل و جامعه بهائی مخالفند و محدودیت هایی برای اینگونه فعالیت ها برای جامعه بهائی ساکن در آن کشور قائلند. از میان آنها دو کشور ایران و اسرائیل حائز اهمیت می باشند. هر دو این کشورها اجازه فعالیت تشکیلاتی تبلیغی را به جامعه بهائی نداده، با آن برخورد حکومتی می کنند. حال جالب آنجاست که رویکرد تشکیلات بهائی نسبت به مسئله تبلیغ در دو کشور متفاوت است. بهائیان در اسرائیل هیچ گونه سازمان های زیر مجموعه تشکیلات بهائی مختص شهر ها و نقاط مختلف اسرائیل را ندارند. به عنوان مثال سازمانی به نام محفل ملی بهائیان اسرائیل وجود نداشته، و سازمان های زیر شاخه آن مانند محفل محلی اورشلیم و دیگر شهر های اسرائیل وجود خارجی ندارند. ساکنین بهائی این مناطق هیچ گونه فعالیت تبلیغی برای گسترش تعالیم تشکیلات و تعالیم خود به دیگر ساکنین اسرائیل انجام نمی دهند. چه تبلیغ فردی و چه تشکیلاتی در اسرائیل ممنوع بوده و تشکیلات بهائی این مسئله را به طور جدی رعایت می کند. 

توجه داریم که حضور بیت العدل جهانی و سازمان های مرکزی بهائی در اسرائیل مبنی بر فعال بودن جامعه بهائی اسرائیل در زمینه تبلیغ نیست. چرا که همانطور که گفته شد، محافل محلی و ملی و دیگر سازمان های زیر شاخه که وظیفه تبلیغ بهائیت را در هر کشوری بر عهده دارند در کشور اسرائیل وجود خارجی ندارند. 

تشکیلات بهائی در قبال مسئله تبلیغ در ایران رویکرد دیگری دارد. با وجود این که فعالیت های تبلیغی و تشکیلاتی بهائیان در ایران ممنوع بوده، و این فعالیت های با برخورد نهاد های حکومتی مواجه می شود، مشاهده می کنیم که بهائیان بر طبق اوامر بیت العدل همچنان به تبلیغ تشکیلات بهائی می پردازند. پیام های بالای بیت العدل که خطاب به بهائیان دنیاست خود گویای نگرش تشکیلاتی تبلیغ بهائیت در اقسا نقاط جهان از جمله ایران می باشد. در این زمینه، بهائیان این مسئله را دروغ می پندارند و عنوان می کنند که فعالیت های تبلیغی آنها به خصوص در ایران جنبه فردی و شخصی داشته و اصلا جنبه تشکیلاتی ندارد.در این راستا به قسمتی از پیام های زیر توجه کنید

بیت العدل در پیام های فوریه ۲۰۰۵ و جون ۲۰۰۷ می گوید:

تبلیغ به عنوان افضل اعمال از جانب حق توصیف شده از جمله مظاهر روحانی است که هر فرد بهائی در آثار مبارکه به انجام آن موظف شده است بدین ترتیب تبلیغ امری وجدانی و به طور قطع جاذب تائیدات روح القدس 

 اگر وظائفی که جنبه روحانی دارد مقدس و تخطی ناپذیر است بنابراین نمی تواند مورد مصالحه قرار گیرد ولی مسائل اداری ثانوی و انعطاف پذیر است و نتیجتا می توان آن را قربانی اطاعت از قوانین حکومتی کرد

در این پیام ها بیت العدل تبلیغ را امری وجدانی می شمرد. لذا اگر در کشوری تشکیلات زیر شاخه بیت العدل به ظاهر فعال نمی باشد، بهائیان بر اساس امر وجدانی خود به تبلیغ می پردازند. بهائیان همچنان در قبال ایراد هایی که به آنها برای تبلیغ باور تشکیلاتی خود گرفته می شود، عدم وجود ظاهری محفل ملی و محلی را دلیل بر عدم وجود تشکیلات می گیرند و بدین وسیله فعالیت های تبلیغی خود را وجهه ای وجدانی و شخصی نشان داده و دستور حکومت را منتفی قلمداد می کنند. البته در این جایگاه، این نکته جای سوال دارد که چرا تشکیلات بهائی چنین رویکردی را نسبت به کشور اسرائیل ندارد، و چرا در آن کشور به تبلیغ فردی که امری وجدانی است نمی پردازد؟ در این جا مشاهده می کنیم که تشکیلات بهائی رویکردی دوسویه داشته و خواننده منصف پی به بی صداقتی در نحوه عملکرد بیت العدل و جامعه بهائی خواهد برد. 

حال به منظور این که نشان دهیم، تبلیغ در جامعه بهائی امری تنها وجدانی نبوده و جنبه تشکیلاتی بسیار جدی ای را پشتوانه فعالیت های خود قرار داده است، به بررسی نمونه های دیگری از پیام های بیت العدل و فعالیت های این سازمان ارشد جامعه بهائی می پردازیم. به طور خاص، بیت العدل در تاریخ ۲ می ۲۰۱۶ پیامی را به محافل ملی کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، آلمان، استرالیا، سوئیس، کانادا،  و .... مخابره می کند. پیام ۲ می ۲۰۱۶ در زیر آمده است  

 " همانطور که می دانید، پس از توافق نامه هسته ای اخیر، کمپانی های تجاری اقسا نقاط دنیا ابراز علاقه زیادی برای روابط اقتصادی با ایران نشان داده اند. قاعدتا چنین کمپانی هایی، خود را پایبند و متعهد به اخلاق تجاری براساس استاندارد های کشوری و بین المللی می دانند.

از شما در خواست می شود که از دفتر امور خارجی بخواهید که این کمپانی ها -مانند شرکت هایی که با نهاد های دولتی همکاری می کنند، گروه ها و شرکت های غیر دولتی با بینش یکسان- را شناسایی کرده و رویکرد هایی را برای نزدیک شدن به این کمپانی ها به منظور آگاهی یافتن از نگرش آنها نسبت به تعهدات اخلاقی خود در تجارت در ایران ترتیب دهند. با بدست آوردن بینش عمیقتری نسبت از حقایق اجتماعی کشور مذبور، آنها به نحو بهتری درک خواهند کرد که آن استاندارد های اخلاقی می بایست مشمول عدم توجه به تبعیض جنسیتی و اقلیتی در نگرش استخدام نیرو و تعامل با آنها باشد. در این زمینه میتوان نظر آنها نسبت به سرکوب بهائیان توسط دولت ایران جلب نمود. با توجه به این که چنین کمپانی هایی به طور طبیعی سعی در به خدمت گرفتن نیروهای ایرانی سخت کوش، با مهارت بالا و صادق دارند که به آنها در راستای تشکیل و استقرار تجارتشان کمک دهند، تاریخچه تبعیض بر علیه فارغ التحصیلان موسسه آموزش عالی بهائیان را میتوان به آنها توضیح داد. 

اجرای با دقت و هماهنگ چنین حرکتی، بعلاوه فعالیت هایی که در نامه ۵ فبریه ۲۰۱۶ به محضر شما رسید، پتانسیل لازم برای تاثیر گذاری بسیار در وضعیت اقتصادی بهائیان ایران را داشته، و در مجموع به عنوان مشارکت بهائیان در بهبود وضعیت اجتماعی ایرانیان برای افراد زیادی مورد قدردانی قرار خواهد گرفت. 

در کنار فعالیت های دفتر امور خارجی شما، دفتر امور بین الملل بهائیان مستقر در سازمان ملل نیز فعالیت ها و حرکت های تکمیلی را در سطح بین المللی انجام خواهد داد. 

خواهشمند است که بیت العدل جهانی و دفتر امور بین الملل بهائیان مستقر در سازمان ملل را از نتایج تلاش های خود مطلع نمایید. "

بیت العدل در این پیام به دفاتر امور خارجه محافل ملی کشورهای مورد نظر دستور می دهد، شرکت هایی که برنامه ایجاد روابط اقتصادی با ایران دارند را شناسایی کنند. همچنین افراد صاحب نفوذ در این شرکت ها که در قبال حقوق بشر و مسائل اخلاقی از جمله رعایت عدم تبعیض جنسیتی و تبعیض بر علیه اقلیت های مذهبی نگرش فعالانه دارند را نیز شناسایی کرده و روابط لازمه را با آنها برقرار کنند. با ایجاد رابطه موثر بهائیان می توانند به اهداف خود دست یابند. به طور کلی در مورد چنین فعالیت تشکیلاتی که بیت العدل آنها را به دفاتر امور خارجه بهائیان در کشور های توسعه یافته دستور داده است، موارد زیر استنتاج می شود:

۱- رصد کردن وضعیت سیاسی اقتصادی در جهان و شناسایی موقعیت ها، کشورها، کمپانی ها، و اشخاص صاحب نظر و با نفوذ

۲- رصد کردن وضعیت سیاسی اقتصادی ایران و نیازهای اساسی این کشور و چگونگی تعامل ایران با کشور های صاحب نظر و قدرتمند.

۳- برنامه ریزی برای استفاده بهینه از وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان.

۴- شناسایی کردن کمپانی های بزرگ که قصد ارتباط اقتصادی با ایران دارند.

۵- برنامه ریزی و راهکار برای تبلیغ تشکیلاتی در حوزه بین المللی و با در نظر گرفتن چگونگی روابط ایران با کشور های توسعه یافته در بستر روابط سیاسی و اقتصادی

۶- برنامه ریزی و راهکار برای تحریک عواطف صاحبان نفوذ کمپانی های بزرگ در کشور های قدرتمند با ارائه شواهدی از صدمات و فشار های وارده بر جامعه بهائیان ایران. 

۷- برنامه ریزی و راهکار برای ایجاد ارتباط کمپانی های تجاری و اقتصادی بزرگ جهان با بهائیان ایران 

۸- برنامه ریزی و راهکار برای به خدمت گرفتن بهائیان ایران توسط کمپانی های تجاری و اقتصادی بزرگ جهان

۹- برنامه ریزی و راهکار برای ورود بهائیان ایران به میان اعضای مهم و تاثیر گذار در تعاملات میان ایران و کشور های بزرگ و توسعه یافته

۱۰- شناسایی و ارزش گذاری فعالیت ها و خدمات بهائیان ایران در نتیجه ایجاد ارتباط آنها با کمپانی های بزرگ اقتصادی 

۱۱- استفاده از خدمات بهائیان ایران در بستر موارد گذشته در راستای تبلیغ تشکیلات بهائی در ایران و کشور های دیگر

۱۲- برنامه ریزی و راهکار برای ایجاد بسترهای تبلیغی بیشتر در ایران با استفاده از معرفی خدمات بهائیان به ایرانیان در حوزه اقتصادی

۱۳- برنامه ریزی برای راهکار های تکمیلی موازی دفتر امور بین الملل بهائیان در بستر سازمان ملل برای اعمال فشار بین المللی بر کمپانی های بزرگ اقتصادی در حوزه فعالیت های آنها در ارتباط با ایران

۱۴- برنامه ریزی برای حرکت های یک پارچه و هماهنگ و حفظ تعامل و ارتباط درونی میان بهائیان در ارتباط با پروژه مربوطه

در این نامه حرکت از بالا به پائین هدف گذاری ها و دستورات اجرایی توسط راس تشکیلات بهائی و حرکت از پائین به بالای نهاد ها و افراد جزء به منظور بازخورد عملکرد ها به وضوح نشان می دهد که فعالیت های بهائیان کاملا تشکیلاتی بوده و عملکرد های بهائیان در کشور های مختلف در راستای اهداف تعیین شده توسط بیت العدل جهانی می باشد. همچنین مشاهده می شود که فعالیت ها و سیاست گذاری های بیت العدل از جنبه تبلیغ وجدانی و فردی فراتر رفته، کاملا جنبه تشکیلاتی به خود می گیرد. در این جا، تبلیغ افراد صاحب نفوذ در کمپانی های بزرگ، کاملا با برنامه و با طراحی دقیق مراحل مختلف می باشد. جالب آنجاست که در این نامه به صورت تلویحی اشاره شده که بهائیان اهل صداقت و راستی هستند، خصوصیتی که کمپانی های بزرگ در مرحله استخدام نیرو آن را نیز در نظر می گیرند. در این حال ادعای بهائیان در مورد تبلیغ در ایران، که عملی وجدانی است و با طرح و برنامه نبوده و نمی تواند تشکیلاتی باشد کاملا به دور از صداقت است. این قضیه عملا رویکرد دو بام و یک هوای جامعه بهائی را نشان می دهد که منافع تبلیغاتی و گسترش تشکیلات بهائی فراتر از صداقت حرکت می کند و اولی بر دومی ترجیح دارد.

پس کاملا مشخص است که بهائیان مرامی تشکیلاتی هستند. تصمیم گیری ها و هدف گذاری های راس تشکیلات توسط نهادهای جزء مو به مو انجام شده و بازخورد داده می شود. گسترش و شناساندن و تبلیغ تشکیلات بهائی به دیگران بالاترین رده اولویت را داشته به طوری که مشاهده می کنیم بهائیان حتی از فضائل انسانی همچون یک رنگی و صداقت فراتر رفته، تبلیغ را بر صداقت ترجیح می دهند. نکته ای که قابل توجه است این است که بهائیان ایران در این پروژه عظیم بیت العدل سهیم بوده و نقش بسزایی را بازی می کنند. اگر کمپانی های بزرگ به پیشنهاد بهائیان تن در دهند و بهاییان ایران به نوعی توسط بیت العدل از این موضوع مطلع خواهند شد. پس از این که کمپانی های بزرگ تعدادی از بهائیان ایران را به استخدام خود درآورند، بهائیان ایران در بستر تبلیغی به وجود آمده توسط تلاش های بیت العدل به تبلیغ خواهند پرداخت. همچنین فعالیت های شغلی آنها و خدمات آنها نیز می تواند دست مایه ای برای بیت العدل و جامعه بهائی شده که در سطح جهانی با نشان دادن خوش خدمتی های اقتصادی بهائیان به ایران به تبلیغ تشکیلات پرداخته، حکومت ایران را برای فشار های موجود تخریب کنند.

توجه داریم که موضوع این مقاله بر این مطلب استوار بود که بهائیان ادعا می کنند حرکت های منسجم، تشکیلاتی، و با دستور بیت العدل در راستای تبلیغ تشکیلات بهائی انجام نمی دهند. اما در این جا نشان دادیم که همه حرکت ها و فعالیت های بهائیان تشکیلاتی بوده، و جامعه بهائیان ایران فرامین تشکیلاتی بیت العدل را در ایران به انجام می رسانند، و تبلیغ آنها به هیچ عنوان وجه وجدانی و فردی نداشته بلکه بر پایه و محور هدف گذاری های تشکیلات بهائی می باشد. این مطلب اساسا نشان می دهد که بیت العدل نیز هدفی جز تبلیغ تشکیلات و گسترش آن را دنبال نمی کند.  

 اما این نامه به خصوص نکته بسیار مهم دیگری هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

شاید به نظر بیاید که این فعالیت ها فی النفسه مشکلی ندارد و هر تشکیلاتی برای توسعه خود دست به چنین کارهایی می زند. اما دقت در نامه سوال جالب توجهی را در ذهن می آورد. بیت العدل در این نامه از مسئولان دفاتر امور خارجه کشور های مخاطب می خواهد که کمپانی ها را نسبت به مسئله حقوق بشر تذکر دهند، از کمپانی ها بخواهند که در پروسه استخدام نیروهای لازمه نسبت به اقلیت های دینی تبعیض نداشته باشند و آنها را برای نمایندگی های خود به کار بگیرند. توجه داریم که بیت العدل از مسئولین دفتر بهائیان سازمان ملل نیز درخواست کرده که فعالیت های تکمیلی را انجام دهند. این ممکن است که مثلا به این روش رخ دهد که نمایندگان جامعه بهائی در سازمان ملل با مطرح کردن این مسئله و با استفاده از اهرم حقوق بشر، از کشور های عضو سازمان ملل بخواهند که کمپانی های بزرگ کشور خود را موظف کنند که از جامعه بهائیان ایران نیز نیرو برای نمایندگی های خود استخدام کنند. در نتیجه این کار، شرط برقراری ارتباط اقتصادی با ایران استخدام تعدادی از بهائیان ایران برای کار در نمایندگی های مذبور است.

حال سوالی که پیش می آید این است که اگر ایران با به خدمت گرفتن اقلیت های مذهبی دراین کمپانی ها مخالفت کرد چه می شود؟ آیا این کمپانی ها روابط اقتصادی خود را با ایران تشکیل خواهند داد؟ آیا اگر تعهدنامه و قانونی در این راستا در سازمان ملل یا کشور های مربوطه مصوب شود که کمپانی ها را موظف کند که نیروی بهائی استخدام کنند، و در عین حال ایران با آن مخالفت کرد چه می شود؟  برای این که موضوع و جدیت آن مشخص شود مثالی بزنیم. فرض کنیم که شرکت دارویی، تولید کننده دارو های قلب، سرطان و یا ایدز قصد دارد که با ایران روابط اقتصادی برقرار کند و این داروهای حیاتی و مورد نیاز را به ایران صادر کند. همانطور که می دانیم ایران در سال های گذشته از این لحاظ در مذیقه جدی بوده، بیماران زیادی به خاطر کمبود دارو در معرض مشکلات جدی قرار گرفته اند. حال با فرض این که فعالیت سیاسی تشکیلات بهائی در سازمان ملل و با استفاده از دفاتر امور خارجه خود در کشور های مختلف با موفقیت روبه رو شود و قوانینی مصوب گردد که شرکت ها را ملزم کند که بهائیان را به استخدام خود در ایران در آورند، و در عین حال ایران مخالفت کرد، چه می شود؟ آیا این داروها می تواند به استفاده هموطنان نیازمند چنین دارو هایی برسد؟ آیا استخدام چند بهائی به قیمت تاخیر در رسیدن داروهایی که برای هموطنان نیازمند حیاتی هستند می ارزد؟ سوال دیگر اینکه آیا سران تشکلات بهائی به فکر مردم ایران نیز هستند، زمانی که چنین هدف گذاری ها و سیاست های اجرایی را در بیت العدل جهانی تصویب می کنند؟ یا این که اهداف تبلیغی و گسترش تشکیلات ارزشش از به خطر افتادن جان ایرانیان که برای برخی از بیت العدل نشینان هموطن محسوب می شوند بیشتر است؟ 

همچنین با توجه به رکود اقتصادی شدیدی که در ایران هست، آیا چنین فعالیت هایی از جانب جامعه بهائی تنها به سنگ اندازی در راه بیرون آمدن اقتصاد ایران و ایرانیان از چنین رکودی ختم نمی شود؟ آیا بهائیان برای احقاق حقوق خود راهکار های دیگری غیر از تخطی و ایجاد تاخیر در پروسه رشد اقتصادی و بیرون آمدن ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی نمی توانند بچینند؟ به طور کلی آیا این مدل هدف گذاری ها، سیاست چینی ها و عملکرد ها سودی هم برای مردم ایران دارد؟

همواره از بهائیان شنیده می شود که به وحدت عالم انسانی فکر می کنند و این که همه انسان ها برگ های یک درخت هستند. همواره از بهائیان شنیده می شود که با همه مهربان باشید و اینکه اگر زهر دهند شهد دهید. اما از طرف دیگر مشاهده می کنیم که بهائیان به صورت کاملا تشکیلات و با تفکر و دقت، هدف گذاری ها و سیاست گذاری هایی را به صورت سیستماتیک انجام می دهند که نتیجه آنها هیچ سودی  که برای ایرانیان و جامعه ایران نخواهد داشت، بلکه در مسیر بهبود وضعیت معیشتی عامه مردم ایران، سنگ اندازی و ایجاد مانع می کنند. اینجاست که واقعا مشاهده می کنیم صداقت و یک رنگی مورد ادعای بهائیان به همان ادعا خاتمه می یابد. درعمل مشاهده می کنیم که راس تشکیلات بهائی، صاحبان منصب و مقام در جامعه بهائی و دیگر بهائیان در جایگاه های مختلف و حساس به بی صداقتی و خدعه و نیرنگ روی می آورند. اعمال آنها نشان می دهد که وحدت عالم انسانی تنها شعاری است که در اگر در جایی اقتضای زمان و موقعیت باشد، به وحدت عالم بهائی تبدیل می شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
من خودم یک مسلمانم و خداوند مرا آفریده است و بهایی را هم خدا آفریده است پس بین من و بهایی در خلقت خداوند فرق نگذاشته است
پاسخ
ناشناس
Sweden
۱۷:۳۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
خدا رحمت کند شهید شیخ فضل الله نوری را.
بالای منبر کتاب اقدس بهاییان را باز می کرد و این جمله را از آن می خواند
سوف تنقلب فیک الامور و یحکم علیک جمهور النّاس انّ ربّک لهو العلیم المحیط.
و البتّه مضمون بیان به فارسی می رساند که ای ارض طاء (طهران) بزودی در تو انقلاب و تحوّلی صورت خواهد گرفت و مردم بر تو حکومت خواهند نمود!!

و شیخ شهید میفرمود به خدا مشروطیت کار بهاییان است و برنامه آنها است که مقابل قانون خدا به اسم مردم قانون بگذارند...


والله بالله تالله
هنوز دعوا ادامه دارد. مدعیان جامعه مدنی و اصلاحات همه بدون استثنا یا شخصا بهایی هستند یا حامی بهاییان.
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
هاشمی:فایزه داشته اونجا ساندویچ می خورده
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
بنظرم در عین اینکه فائزه خیال میکنه خیلی باهوش
ولی ابلهی است که در سر شاخه نشسته و دارد ته شاخه را میبرد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
ديري نخواهد گذشت كه اين چادر سياه نيز برداشته خواهد شد و ماهيت حقيقي شما نيز مشخص مي شود.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
باید دولت از فرقه بهایت استفاده کند ( با وجود اینکه در مورد امام 12 منحرف و به ضلالت کشیده شده اند ) یعنی اکثر قبر های مهم سران بهایت در اسرائیل قرار دارند و یهودیان اسرائیل از بهائیها حمایت می کنند تا جایی که اگر یهودی صهیونیست به دین مسیحی برگردد او را طرد می کنند ولی اگر یهودی صهیونیست به دین اسلام و شیعه بهایی برگردد و تغییر دین دهد او را مورد تمجید و تقدیر قرار می دهند و از او حمایت می کنند .
دولت ایران باید بهائیهای ایران را موقتا آزاد کند و بگوید که اگر یهودیهای اسرائیل از شما حمایت می کنند ، به اسرائیل سفر کنید و همه یهودیهای اسرائیل را به دین بهایت برگردانید که مورد تایید اسرائیل است .
در آن موقع اگر صهیونیستهای یهودی اسرائیل همگی به دین بهایت برگردند دیگر جنگ ایران و اسرائیل معنا نخواهد داشت چون اسرائیل یک کشور شیعه مسلمان می شود ولی فقط در مورد امام 12 انحرافاتی خواهد داشت که انشالله خود امام 12 ظهور فرمایند و آنها را هدایت کنند .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها