به گزارش پایگاه خبری 598، حجت الاسلام علی محمد مظفری به مناسبت ایام فاطمیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به لزوم اقامه عزا بر مصائب دختر رسول خدا (ص) همچنین احیای معارف و شعائر فاطمی در سطح جامعه، وجود نورانی حضرت زهرا(س) را حلقه وصلی میان رسالت و امامت معرفی کرد.
حضرت زهرا(س) نفس رسول الله
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب اظهار داشت: در آیه ۲۱ سوره احزاب «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...» خداوند پیامبر خاتم(ص) را به عنوان الگو و اسوه ای نیکو به جهانیان معرفی می کند. به اجماع مفسرین از فریقین (شیعه و اهل تسنّن) حضرت زهرا (س) در آیه۳۳ احزاب (آیه تطهیر) یکی از مصادیق اهل بیت (ع) قرار دارند. احمد بن حنبل از علمای بزرگ اهل تسنّن در جلد ششم از کتاب «مسند الامام احمد بن حنبل» همچنین «ثعلبی» از مفسّرین بزرگ اهل تسنّن از ابو سعید خدری از وجود نورانی رسول الله (ص) در تفسیر آیه تطهیر آورده اند: «نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ فِی خَمْسَةٍ فِیَّ وَ فِی عَلِیٍّ وَ فِی حَسَنٍ وَ حُسَیْنٍ وَ فَاطِمَةَ ع إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا»
این استاد حوزه در ادامه افزود: مرحوم سیّد بن طاووس(ره) در جلد اول از کتاب «الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف» صفحه۲۶۲ به نقل از دو کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» از معتبر ترین کتب در نزد اهل تسنّن در روایتی دیگر از رسول الله (ص)، حضرت فاطمه (س) را پاره تن خویش معرفی فرموده و آورده اند: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِی» همچنین حاکم نیشابوری نیز از دیگر علمای بزرگ اهل تسنّن در کتاب «المستدرک علی الصحیحین» در توصیف صدیقه شهیده (س) در بیان رسول الله(ص) آورده اند: «إِنَّمَا فَاطِمَةُ شِجْنَةٌ مِنِّی یَقْبِضُنِی مَا یَقْبِضُهَا وَ یَبْسُطُنِی مَا یَبْسُطُهَا»
حجت الاسلام مظفری با استناد به نقل مرحوم شیخ صدوق (ره) که در کتاب «معانی الاخبار» آورده اند بیان داشت: پیامبر (ص) دو رکن وجودی برای امیرالمومنین (ع) معرفی فرمودند که جناب جابر بن عبدالله (ره) در روایتی آورده اند رسول خدا (ص) سه روز قبل از شهادتشان خطاب به امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) فرمودند: «یَا أَبَا الرَّیْحَانَتَیْنِ أُوصِیکَ بِرَیْحَانَتَیَّ مِنَ الدُّنْیَا فَعَنْ قَلِیلٍ یَنْهَدُّ رُکْنَاک» به زودی یکی از ارکان خود را از دست خواهی داد. بعد از شهادت پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) فرمودند: این همان رکنی بود که پیامبر (ص) به من خبر داده بود سپس در ادامه روایت پیامبر (ص) وجود حضرت زهرا (س) را رکن دوم امیرالمومنین (ع) بیان فرمودند:«فَلَمَّا مَاتَتْ فَاطِمَةُ س قَالَ عَلِیٌّ ع هَذَا الرُّکْنُ الثَّانِی الَّذِی قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)»
وی خاط نشان کرد: با استشهاد به نص آیه ۶۱ آل عمران «...تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُم...» آورده اند: تمام مفسّرین فریقین در جریان مباهله بامسیحیان نجران، مصداق «أَنْفُسَنا» در آیه را وجود نورانی علی بن ابی طالب (ع) بیان نموده اند، لذا از آن جایی که حضرت زهرا (س) بضعة الرسول و به نقل ابن عباس از پیامبر (ص) «رُوحِی الَّتِی بَیْنَ جَنْبِی»بوده و از ارکان وجودی امیر المومنین (ع) به شمار می آید می توان استدلال نمود که صدیقه طاهره (س) نفس رسول الله (ص) بوده و به عنوان « سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین» قرار دارد.
برخی آثار اقامه شعائر فاطمی در آیات
جلب محبت خداوند
کارشناس مذهبی افزود: در بیان لزوم عزاداری و اقامه شعائر فاطمی به آیات فراوانی از قرآن می توان استناد کرد که از جمله این آیات آیه ۱۴۸ سوره نساء «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیما»است. مرحوم سید بن طاووس (ره) در کتاب «اقبال الاعمال»در فرازی از زیارتنامه حضرت زهرا (س) آورده اند: «السَّلامُ عَلَیْکَ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّها» به گواهی تاریخ به نقل فریقین (شیعه و اهل تسنن) حضرت زهرا (س) مورد ظلم دشمنان خدا قرار گرفته و فدک به عنوان حق مسلّم ایشان توسط خلفای جور غصب گردید و با هجوم وحشیانه آنان به بیت وحی، بضعه الرسول مظلومانه به شهادت رسید، لذا مطابق مفهوم آیه، خداوند در مورد مظلوم دوست دارد که با صدای بلند ظلم ظالم اعلام گردیده و خبث باطن ظالمین بر همگان آشکار گردد و اقامه شعائر فاطمی نیز از جمله مصادیق «جَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ» در مورد اول مظلومه عالم حضرت زهرا (س) بوده و اولین اثر از آثار اقامه شعائر فاطمی بر اساس قرآن،قرار گرفتن اقامه کنندگان در زمره محبوبین پروردگار عالم است.
اجر رسالت رسول الله (ص)
حجت الاسلام مظفری با استشهاد به آیه۲۳ سوره شوری «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی» بیان داشت: خداوند با استفاده از ادات حصر « إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی» اجر رسالت رسول الله (ص) را محصور در مودّت با اهل بیت (ع) بیان فرموده است. مرحوم سید بن طاووس (ره) در جلد اول از کتاب «الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف» صفحه ۱۳ به نقل از کتاب مسند احمد بن حنبل از علمای بزرگ اهل تسنن در پاسخ به این سوال که مصداق این ذی القربی که مودت آن بر هر مسلمانی فرض و واجب است، کیست؟ «مَنْ قَرَابَتُکَ الَّذِینَ وَجَبَتْ مَوَدَّتُهُم؟» پیامبر (ص) در مقام پاسخ به این سؤال به «آل محمد» اشاره فرموده و در تعیین مصداق ذی القربی فرمودند: «عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ ابْنَاهُمَا»اقامه عزا و احیاء شعائر فاطمی به نحوی سبب قدر شناسی و سنخیّت یافتن با خاندان کرم همچنین مصداقی از مودت فی القربی و اجر ۲۳ سال رسالت رسول الله (ص) به شمار می آید.
پاسخ گویی از نعمات الهی در قیامت
این کارشناس مذهبی با اشاره به یکی از سنت های قطعی خداوند افزود: مطابق آیه ۷ سوره ابراهیم «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدید» سنت قطعی خداوند بر این امر استوار گردیده که شکر نعمت سبب ازدیاد و فراوانی آن و کفران و ناسپاسی بندگان نسبت به موهبت های الهی سبب گرفتاری در عذاب شدید الهی می گردد. به نقل مرحوم علامه مجلسی (ره) در جلد ۲۴ بحار الانوار زمانی که ابوخالد کابلی از حضرت باقر (ع) در مورد سوال از نعمت ها که در آیه ۸ سوره تکاثر «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم» آمده پرسیدند، امام (ع) فرمودند«نَحْنُ النَّعِیمُ الَّذِی تُسْأَلُونَ عَنْه» همچنین در صفحه ۶۰۶ کتاب «تفسیر فرات ابن کوفی» امام صادق ع در پاسخ سدیر که از مصداق «نعیم» در آیه ۸ سوره تکاثر پرسیده بودند، محبت امیرالمومنین و عترت پاکشان را مصداق نعیم معرفی نموده و فرمودند:«حُبُّ عَلِیٍّ وَ عِتْرَتِهِ یَسْأَلْهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَیْفَ کَانَ شُکْرُکُمْ لِی حِینَ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ بِحُبِّ عَلِیٍّ وَ عِتْرَتِه»اقامه عزا بر صدیقه طاهره (س) در حقیقت شکرگزاری و پاسخی عملی از نعمات الهی در روز قیامت به شمار می رود.