يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۰۲۹۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
در حالی که رسانه‌ها از آزادی نفتکش ایرانی و حرکت قریب‌الوقوع آن از جبل‌الطارق خبر داده‌اند، یک دادگاه در واشنگتن حکم توقیف برای این نفتکش صادر کرده است.
به گزارش پایگاه 598، دادگاه عالی جبل‌الطارق روز جمعه با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی ‌آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش‌گریس۱ (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد و رسانه‌ها به نقل از مقامات جبل‌الطارق اعلام کردند این کشتی آماده حرکت است.اما رسانه‌های آمریکایی اواخر وقت همان روز به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کردند یک دادگاه آمریکا در واشنگتن حکم توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرده است.

کاخ سفید پیش از این هم سعی کرده بود از حرکت‌گریس۱ جلوگیری کند و پس از ناکامی ‌در تمدید توقیف این ابرنفتکش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خدمه این نفتکش را به تحریم تهدید کرد.

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نفتکش‌ گریس۱ را به دلیل انتقال نفت ایران به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌متهم کرد و گفت که خدمه آن ممکن است با جریمه‌هایی مانند منع ورود به آمریکا یا عدم صدور روادید روبه‌رو شوند.

تریبون ایندیا، گزارش داد نفتکش ‌گریس ۱ که اکنون نامش را به آدریان دریا تغییر داده، هنوز جبل‌الطارق راترک نکرده، اگرچه موقعیت خود را عوض کرده است. روز جمعه این نفتکش شروع به حرکت کرده و دود روشن شدن موتور از دودکش آن دیده شده بود. اما پس از مدتی متوقف شد و همچنان در سواحل جبل‌الطارق قرار دارد.

نفتکش ایرانی  منتظر کاپیتان جدید
بر اساس این گزارش ناخدای‌گریس۱ از هدایت آن انصراف داده و نفتکش منتظر یک ناخدای جدید و تعدادی خدمه است تا بتواند حرکت خود را از سر گیرد.

پایگاه خبری «گیبرالتار کرونیکل» روز جمعه نوشت با توجه به تغییر خدمه نفتکش ایرانی ‌گریس‌۱ (آدریان دریا) که روز پنج‌شنبه به‌حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق رفع توقیف شد، احتمال به ‌تعویق افتادن حرکت این کشتی تا روز یک‌شنبه‌ وجود دارد.

وب‌سایت روزنامه «نورث وست هرالد» نیز در گزارش خود در این زمینه تصریح کرد هرگونه تاخیر در حرکت نفتکش ‌گریس۱ (آدریان دریا) می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای آمریکا در راستای جلوگیری از حرکت آن فراهم کند.

به گفته وکیل نفتکش آدریان دریا این شناور حتی پیش از ضبط شدن نیاز به تعمیر داشته و یکی از دلایل توقف آن نیز نیاز این نفتکش به تعویض بعضی قطعات است.

خودآموز ‌ترامپ و دزدان دریایی ملکه
با این همه دادگاه آمریکایی در حالی حکم به توقیف نفتکش ایرانی کرده است که مقامات کاخ سفید به خوبی می‌دانند چرا انگلیسی‌ها مجبور شدند تحقیر آزادی نفتکش ایران را به جان بخرند تا مجبور نباشند دزدکی در خلیج ‌فارس‌ تردد کنند.

همین دولت آمریکا هم زمانی که سر کار آمده بود، زیادی لاف می‌زد و تب‌های تند داشت. اما پس از تحمل ضربات دردناک و تحقیرآمیز در سوریه و عراق و یمن، و سرنگونی پهپاد جاسوسی، دستگیرش شده که ایران برای تلافی و نشان دادن ضرب شست، کمترین ملاحظه و تعارفی ندارد.

ترامپ به یاد دارد که در هر کدام این ماجراها چقدر تحقیر شد و ‌ترجیح داد برای ندادن هزینه حیثیتی بیشتر، عقب‌نشینی کند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ‌ایران در همین یک ماه اخیر با توقیف نفتکش انگلیس آن هم جلو چشمان ناو جنگی آن، هزینه چند برابری بیمه را به بریتانیای صغیر تحمیل کرد تنگه هرمز زیر پنجه جمهوری اسلامی ‌است و کشتی‌های انگلیس مجبور شدند تا مدت‌ها از تنگه نگذرند یا پرچم کشوری دیگر را نصب کنند.

ایران برای اعمال محدودیت متقابل بر سر راه‌ ترانزیت تجاری و نفتی حریف در تنگه هرمز، موشک‌های قدرتمند و قایق‌های جنگی پرحجم را دارد اما بدون آنها و فقط با چند مین و اژدر و پهپاد سرگردان هم می‌شود روزگار را برای اقتصاد رکود زده آمریکا سیاه کرد. نفت ۲۵۰ دلاری، در تحمل هیچ‌کس در غرب نیست.

بنابراین اگر کارشکنی بر سر صادرات نفت ایران ادامه یابد، آنگاه حتما منافع و حیثیت آمریکا نه فقط در خلیج ‌فارس بلکه در خلیج عدن، دریای سرخ و آب‌های بین‌المللی به خطر خواهد افتاد. فرزندان مقاومت برای چنان ضرب شستی لحظه‌شماری می‌کنند و این برای ‌ترامپ در انتخابات آتی بسیار گران تمام می‌شود.

تقلای ناکام آمریکا  برای یارگیری در ائتلاف دریایی
آمریکا همچنین در حالی همه تلاش خود را به کار بسته تا به زعم خود ائتلافی دریایی را در خلیج ‌فارس ایجاد کند، ولی جز چند متحد انگشت‌شمار، کسی به این طرح روی خوش نشان نداده است. آلمان روزهای اخیر بارها اعلام کرده که  به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج ‌فارس نخواهد پیوست.

 «آندریاس نیک»، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نیز جمعه ۱۱ مرداد ماه در مصاحبه‌ای با «دویچه ‌وله» تصریح کرد که پارلمان این کشور با پیوستن به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا علیه ایران مخالف است. نیک به حمایت‌ها در مجلس آلمان از طرح انگلیس برای تشکیل ائتلافی تحت رهبری کشورهای اروپایی‌ اشاره کرد و گفت به‌نظر می‌رسد پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا با توجه به اختلافات اروپایی‌ها با آمریکا، دیگر جزو گزینه‌های مورد بررسی در آلمان نیست.

شبکه انگلیسی «اسکای نیوز» نیز  به نقل از منابع فرانسوی گزارش داد که پاریس هیچ میلی برای مشارکت در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا ندارد و به اروپایی‌ها توصیه کرده به ائتلاف آمریکا ملحق نشوند.

با وجود تلاش‌های چند هفته‌ای واشنگتن برای تشکیل ائتلاف و دعوت از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف، تا کنون کشورهای خیلی کمی‌برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و کشورهای مهمی‌ مثل ژاپن، آلمان، فرانسه و حتی اسپانیا که متحدان آسیایی و اروپایی آمریکا محسوب می‌شوند به این ابتکار روی خوش نشان نداده‌اند. لهستان هم با وجود موافقت تلویحی برای پیوستن به این ائتلاف گفته باید منتظر بمانیم تا نتیجه بررسی‌ها مشخص شود و اینکه ما به چه شکلی می‌توانیم به این ائتلاف بپیوندیم.

پیروزی ایران در جنگ نفتکش‌ها بدون شلیک یک گلوله
اگرچه موضوع این گزارش تبعات خط و نشان آمریکا برای نفتکش ایرانی، آن هم پس از صدور حکم آزادی آن از سوی دادگاه محلی جبل الطارق است اما اصل ماجرا یعنی شکست یکی از عملیات‌های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیلگران برجسته جهانی است و طبعا پرداختن به آن خالی از لطف نیست.  
شبکه المیادین دیروز گزارش داد آمریکا و انگلیس در موضوع توقیف نفتکش ایرانی و پاسخ قاطع این کشور، ارزیابی ‌اشتباه داشتند. این شبکه تلویزیونی عرب زبان با تأکید بر اینکه تهران بدون آنکه حتی یک تیر شلیک کند، در جنگ پیروز شد، تصریح کرد به‌نظر می‌رسد واشنگتن دیگر توانایی تحمیل یک‌جانبه سلطه خود به منطقه را ندارد. به‌ویژه که در پرونده‌های مختلف به‌ویژه توافقنامه هسته‌ای و امنیت کشتیرانی در خلیج (فارس) حتی با متحدانش هم اختلاف نظر دارد.

همچنین عادل شدید پژوهشگر مسایل سیاسی به المیادین گفت: «آنچه رخ داد به آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و به همه ثابت کرد که ارزیابی آنها درست نبود و ایران قدرت، شجاعت و جسارت اتخاذ تصمیمات را دارد و می‌تواند پیامدهای آن را بپذیرد و برای مرحله پس از سرنگونی هواپیما یا توقیف نفتکش آماده است.»

مشخص شد ارباب خلیج ‌فارس کیست
همچنین خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی در این زمینه نوشت: همین که ایرانی‌ها توانستند با اقتدار در مقابل ایالات متحده و انگلیس بایستند عملاً آنها توانستند منطقه خاورمیانه را از یک جنگ تمام‌عیار نجات دهند وکاری کنند که فعلا خیال همه راحت باشد که قرار نیست کسی جرأت کند به ایران حمله کند.همچنین ایرانی‌ها به همه فهماندند که کسی نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند و یا اینکه جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و هر کشوری که جسارت کند وارد این ماجرا شود با واکنش شدید ایران مواجه خواهد شد. اسپوتنیک با تأکید بر اینکه «ایرانی‌ها درسی را به انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها دادند که هیچ وقت فراموش نخواهند کرد» نوشت: البته فقط انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها این درس را نخواندند بلکه دیگر کشورها هم مجبور شدند پای میز درس بنشینند. مشخص شد ارباب منطقه خلیج ‌فارس و تنگه هرمز کیست. همچنین مشخص شد که ایران یک بازیگر بسیار سخت و حرفه‌ای است و به این راحتی‌ها نمی‌توان با آن مقابله نمود.
 
منبع: کیهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها