يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۹۵۶۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای نخستین بار در تاریخ شهر مینیاپولیس آمریکا، قرار است در ایام ماه مبارک رمضان از بلندگوهای مسجد این شهر اذان پخش شود، زیرا امسال مسلمانان به دلیل فاصله گذاری اجتماعی به مساجد نخواهند رفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، mprnews نوشت: برای نخستین بار در تاریخ شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتای آمریکا، اذان در ایام ماه مبارک رمضان از بلندگوهای مسجد در محله سدار ریورساید پخش خواهد شد.

درحالی که اذان گویی در مساجد در کشورهای مسلمان نشین امری عادی محسوب می شود، در کشورهای غربی معمولا تنها مسلمانان صدای اذان را از داخل مسجد می شنوند و بلندگوها اجازه پخش صدای اذان را ندارند.

با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و شیوع ویروس کرونا که باعث شده مسلمانان مجبور به فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه هایشان باشند، قادر به شنیدن صدای اذان نخواهند بود.

به همین دلیل با همکاری شهرداری مینیاپولیس اعضای جامعه اسلامی، قرار شده که بلندگوها اذان به ویژه در زمان مغرب را برای اعلام زمان افطار پخش کنند.

جیکوب فری، شهردار مینیاپولیس مجوز این امر را صادر کرده و شورای روابط اسلامی آمریکایی (کایر) تجهیزات صوتی لازمه را فراهم کردند. اسپیکر قرار است در خارج از مرکز اسلامی دار الحجره قرار داده شود و حجم صدای آن مطابق با مقررات شهری تنظیم خواهد شد. به این ترتیب هزاران نفر از ساکنان مسجد قادر به شنیدن صدای اذان خواهند بود.

فری در بیانیه ای اظهار امیدواری کرد که با آمادگی مسلمانان برای ماه رمضان ، پخش روزمره اذان موجب ثبات و اطمینان خاطر ساکنان شهر شود.

فری گفت: در شرایطی که فاصله جسمی ما را مجبور می کند جداگانه عبادت کنیم، این مسئولیت بر عهده رهبران است که تا جایی که می توانند حس مشترک بودن را ایجاد کنند. اذان همبستگی و آسایش را فراهم می کند که هر دو در زمان بحران ضروری هستند.

شریف محمد امام جماعت مسجد دارالحجره گفت:  در سراسر جهان مسلمانان هنگام شنیدن صدای اذان به حس امنیت و آسودگی دست می یابند. در این زمانه‌ی ترس و انزوا، به این شیوه مسلمانان متوجه تکریم و علاقه ای که مردم به آن ها دارند می شوند.

قرار است روزانه ۵ مرتبه اذان در این مسجد شنیده شود.

جیلانی حسین، مدیر اجرایی شورای کایر درمینه‌سوتا گفت: اذان به ویژه برای بسیاری از بزرگان محله سرو - ریورساید که به دلیل بیماری همه گیر منزوی شده اند  قابل توجه خواهد بود. این کار به آنها کمک می کند تا در این ماه مقدس ارتباط بیشتری با جامعه و مساجد خود داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها