فرار رو به جلو؛
باید خدا را شاکر بود که بالاخره نابازیگر/مانکن هایی که خود را هنرمند می‌نامند ولی از بیسوادی مفرط رنج می‌برند، متوجه شده‌اند که جایی در تلویزیون ندارند و در فراری رو به جلو، آن را تحریم می‌کنند.
شبیخون هالووین؛
برگزاري مناسبت‌هاي فرهنگي در هر قوم و ملتي سبقه‌اي طولاني داشته و براساس باورها و نظرات مردم هر دياري شکل مي‌گيرد. آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌ها در بين جوامع مختلف هرکدام به فراخور اعتقادات و آيين آن مرز و بوم تعريف شده و لزوما نمي‌تواند مورد قبول همگان قرار گيرد.
هفتم آبان روز پاسخگویی به یک پرسش بنیادین؛
پاردوکس بنیادین کوروش گرایان و قدرت ملی و منطقه ای ایران
اما نکته عجیب این است که مهمترین چیزی که آنها در ضدیت با نظام اسلامی و سیاستهای منطقه ای نظام اسلامی که آن را بر پایه نظام ایدئولوژیک جمهوری اسلامی مطرح می کنند، دقیقا همان چیزی است که در خصوص جناب کوروش به آن افتخار می کنند.
ارزیابی فصل سوم سریال «ستایش»؛
از تغییر عجیب بازیگران تا
چندقسمتی از پخش فصل سوم سریال ستایش می‌گذرد و در همین مدت کوتاه بازخوردهای فراوانی را در میان منتقدان و مردم در پی داشته است. ستایش 3 درست است که طبق روال سریال‌های این‌چنینی باید گذر زمان را هم در درون خود و در فضا و چهره بازیگران خود نیز به نمایش بگذارد اما ظاهراً تهیه‌کنندگان و نویسندگان آن را کسانی دانست که تلاش می‌کنند تا پوسته روند یکنواخت‌سازی سریال‌ها در تلویزیون را بشکنند و محدودیت‌های کارگردان و هزینه‌های جانبی این امر را بردارند.
آدرس غلط دولت و مجلس برای مشکلات بانوان؛
ورزشگاه برای زنان یا زنان برای ورزشگاه؟
خوشبینانه‌ترین تحلیل از عملکرد دستگاه‌های مسئول –علی‌الخصوص معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری- این است که این دستگاه‌ها در تحلیل مسائل زنان دچار اختلال محاسباتی هستند و «سرنا را از سر گشاد آن می‌زنند»!
وحید جلیلی:
«گاندو» نفوذ در دولت را افشا کرد و «بوی باران» نفوذ در صداوسیما را
وحید جلیلی در جمع اعضای انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان ضمن ارائه بحث مفصلی پیرامون موفقیت‌ها و چالش‌های امروز فیلمسازی انقلاب عنوان کرد: رسانه ملی ۱۵میلیارد تومان سفارش می‌دهد سریالی مثل بوی باران بسازند تا در اوج جنگ نرم، این را فرو کند در ذهن ملت؛ یک تصویر کثیف و سیاه، از جامعه ایرانی.
استعداد به مثابه ماده مصرف صنعت سرگرمی در نظام سرمایه داری؛
سیاست نئولیبرال آرمان مردم را تبدیل به سلبریتیسم می‌کند و همه دنبال شهرت خواهند بود
گردش مالی برنامه چقدر است؟ در شرایطی که رسانه‌های منتقد سرمایه‌داری در جهان به دلیل نداشتن حمایت مالی حذف می‌شوند، مگر عصر جدید چه خدمتی به نظام سرمایه داری می کند که یا بانک و نهاد سرمایه داری رانتی خالصانه هزینه ها را پرداخت می کند؟
احسان علیخانی:
برخی از مجریان بدونِ هیچ آزمون و خطایی، برنامه زنده اجرا می‌کنند/ تلویزیون اصرار دارد
احسان علیخانی با اشاره به هزینه‌هایی که سازمان صداوسیما به خاطرِ نابلدی و رفتار غیرحرفه‌ای و حتی اشتباه های تأثیرگذار مجریان در برنامه زنده می‌پردازد به مجریان توصیه کرد حتماً قبل از برنامه زنده، گزارشگری را تجربه کنند.
گزارش میدانی از کوچه‌پس‌کوچه‌های پایتخت؛
حذف واژه «شهید» از کوچه‌های تهران کلید خورد/ استارت از مناطق شمالی شهر!
به نظر می‌رسد پروژه حساسیت‌زدایی مردم برای تغییراتی که بیشتر شکل و ماهیت دینی دارد به صورت نرم و خزنده‌ای در مدیریت شهری آغاز شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت معتقدیم مسئولان ارشد مدیریت شهری به‌دلیل مشغله کاری بسیار! نسبت به اتفاقات افتاده آگاهی ندارند.
لاکچری‌ها در صف اول نفرات برتر کنکور؛
کنکور ۹۸ از بی‌عدالتی آموزشی پرده برداشت/ افشای حقیقتی تلخ بر اساس آمار کنکور
سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش در انتقاد از جاماندن دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی از گردونه رقابت نفرات برتر کنکور گفت: «رتبه‌های اول کنکور به عملکرد مدارس و مدیران آموزش‌و‌پرورش ارتباطی ندارد!» این فرافکنی در حالی است که بررسی رتبه‌های برتر کنکور شش سال اخیر، نشان از شکاف عمیق آموزشی دارد که مسئولان و مدارس متهم اصلی آن هستند.
گزارش اختصاصی پایگاه ۵۹۸ از تقدیر عوامل سریال گاندو در قم:
جواد افشار: حاضرم تا آخر عمرم تحریم شوم و در خانه بمانم اما دوستانم در صداوسیما تحریم نشوند/ خسرو شهراز: خوشحالم شرایطی به وجود آمد که مردم خیلی ها را بشناسند + فیلم
جواد افشار کارگردان سریال گاندو به همراه بازیگران این سریال روز جمعه به شهر مقدس قم سفر و ضمن دیدار با عموم مردم استان قم در مصلی قدس حضور یافته و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
نقش صداو سیما در مهاجرت «مزدک میرزایی» چه بود؟
چرا مزدک رفت؟/ مزدک رفت اما حاشیه‌هایش شروع شد/ پول صداوسیما بدرقه‌ی راه مزدک شد!
چرا مزدک رفت؟ سوال بی جوابی که مهمترین بخش از خبر مهاجرت مزدک میرزایی به خارج است، فردی که هر چند در دوران کاری خود حاشیه ای نداشت اما رفتنش بر حاشیه هایی مانند دعوای عادل با صدا وسیما غلبه کرد، هر چند بیش از آنکه مهاجرت میرزایی اهمیت داشته باشد کجا رفتن او اهمیت دارد.
اما و اگرهای زیست شبانه تهران؛
مفهوم شهرهای 24 ساعته ابتدا در نیویورک و سپس در انگلستان مطرح شد ولی اجرایی نشد/ این نگاه به شهر برگرفته از ماهیت لیبرال سرمایه داری است/ شهر 24 ساعته با ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی-ایرانی نیز در تعارض است
اقتصاد شبانه شعار جذابی برای رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و توسعه محور است. این نگاه به شهر برگرفته از ماهیت لیبرال سرمایه داری است که برای بقا و رشد خود، سرمایه دار به تولید بیشتر دست می زند و لازمه این امر ترویج مصرف گرایی است.
صدا قطع، سیما تار...
بودجه رسانه ملی برای پخش سریال منطبق بر واقعیت «گاندو» صفر شد/ حاجی دلیگانی: فشار بودجه‌ای دولت علیه صدا و سیما بچه‌گانه است
... اگر چنین خبری حقیقت داشته باشد چیزی نیست جز سقوط اخلاقی، سقوط در دیکتاتوری و گذر از آزادی و زیر پا گذاشتن دموکراسی و آزادی بیانی که سال‌ها در شعارهایشان مطرح کرده‌اند.
دکتر امیر حمزه مهرابی؛
بی مهری دولت به فرهنگ و مذهب، تمامی ندارد!
دولت فخیمه روحانی به‌موازات توجه و حمایت روزافزون از عرصه‌های اشرافی گری، اباحه گری و امور تشریفاتی، روزبه‌روز بر بی‌مهری و کم‌لطفی خود نسبت زمینه‌های فرهنگی – مذهبی می‌افزاید که آخرین نمونه این نامهربانی‌ها، جفا در حق حج گذاران سال 98 است.
شاه‌ماهی امنیتی‌‌ها و همه حواشی ‌آن؛
کنایه‌ای که گاندو به نگاه جناحی می‌زند/ تقبیح گاندو تطهیر جاسوسی، روش مدرن جابه‌جایی قاتل و مقتول
«حسام الدین آشنا» در توئیتی با حمله مستقیم به سریال گاندو نوش «با گاندو گنده نمی شوید». این حساسیت آشنا برای بسیاری از کاربران فضای مجازی جای سئوال داشت که گاندو روی کدام بخش دست گذاشته که اینچنین مشاور فرهنگی رئیس جمهور به نقطه جوش رسیده است.
در میز نقد برنامه تلویزیونی هفت مطرح شد؛
فراستي: شبي كه ماه كامل شد يك فيلم ضد ملي و حامي ريگي است + لینک دانلود
مسعود فراستی منتقد سینما در میز نقد برنامه تلویزیونی هفت در بخش های از صحبت های خود به انتقاد از فیلم نرگس آبیار پرداخت و گفت: فیلم "شبی که ماه کامل شد" بدترین فیلم نرگس آبیار است. خشونت در فیلم خیلی زیاد است. این خشونتها تمایلات درونی فیلمساز است. ریگی سمپاتیک است.
اخبار کوتاه
نقد فیلم
راستی‌آزمایی ادعاها در وضعیت آچمز

راستی‌آزمایی ادعاها در وضعیت آچمز

خصلت وضعیت آچمز این است که حتی کاراکترهای مثبت فیلم علی‌رغم اینکه می‌خواهند به ادعاهای خود درباره استقلال‌طلبی و زیر بار زور نرفتن و عادلانه و حق خواهانه عمل کنند اما نمی‌توانند.
«مثلث عشقی» هم در جشنواره فیلم فجر سهم دارد؟!

«مثلث عشقی» هم در جشنواره فیلم فجر سهم دارد؟!

«بنفشه آفریقایی» می‌خواهد یک «ژول و جیم» ایرانی باشد. یک مثلث عشقی نامتعارف بین یک زن و دو مرد که حتی برای جامعه فرانسوی دهه ۶۰ که تروفو در آن فیلمش را ساخت نیز تابو بود، چه برسد در ایران.
کسی حاضر است یک قسمت از «ماه عسل» را در سینما ببیند؟

کسی حاضر است یک قسمت از «ماه عسل» را در سینما ببیند؟

جذابیت «یلدا» که تقریبا تمام آن در استودیو، اتاق فرمان و پشت صحنه یک برنامه تلویزیونی می‌گذرد، از همان برنامه تلویزیونی فراتر نخواهد رفت. واقعا کسی حاضر است برای تماشای یک قسمت از «ماه عسل» به سینما برود؟
«آشفته‌‌گی»؛ شاهزاده و گدا با طعم «عاشقانه»

«آشفته‌‌گی»؛ شاهزاده و گدا با طعم «عاشقانه»

پیرنگ داستان «آشفته‌‌گی» بر قصه شاهزاده و گدا استوار است که در این میان مثلث عشقی هم وارد می‌شود، اما معشوقه قرار نیست برای هیچ‌کس باشد.
ملغمه‌ای آشفته به نام «مسخره‌باز»

ملغمه‌ای آشفته به نام «مسخره‌باز»

فیلم مسخره‌باز، صرفا فضایی است که آقای کارگردان علایق شخصی و خیالات سیّال خود را روی پرده سینما منعکس کند و از کازابلانکا و پاپیون و کیل بیل بگوید و گاهی تجربه موفق تئاتری خود را یادآور شود.
«درخونگاه»؛ داستان یک خطی از قهرمانی بازنده

«درخونگاه»؛ داستان یک خطی از قهرمانی بازنده

«درخونگاه» پیشکشی به مسعود کیمیایی است و مانند فیلم‌های او، قهرمان دارد. حتی اگر بازنده باشد اما ایراد اصلی، داستان یک خطی فیلم است.
«جاندار»؛ فیلمی استاندارد از دو فیلمساز جوان

«جاندار»؛ فیلمی استاندارد از دو فیلمساز جوان

«جاندار» به‌خوبی قصه می‌گوید، از زوائد می‌‌پرهیزد، خط داستانی را دنبال می‌کند و فضا می‌سازد؛ کاری که بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر قادر به انجام آن نیستند.
«مردی بدون سایه» فیلمی که فیلم نمی‌شود

«مردی بدون سایه» فیلمی که فیلم نمی‌شود

ضعف فیلمنامه و زوائد متعدد، فیلم «مردی بدون سایه» ساخته علی‌رضا رئیسیان را به فیلمی هدرشده تبدیل کرده و حتی می‌توان گفت این فیلم هنوز به مرحله تبدیل شدن به یک فیلم نرسیده است.
بیرون آمدن از پیله یک فیلم عاشقانه

بیرون آمدن از پیله یک فیلم عاشقانه

بازی خوب الناز شاکردوست (در نقش فائزه) و هوتن شکیبا (در نقش عبدالحمید) در «شبی که ماه کامل شد» آن‌ها را از پیله یک زوج عاشق بیرون آورده تا به جای تمرکز بر دل‌انگیزی سیمای فائزه، چهره کریه تروریست‌های تکفیری در نظر مخاطبان بنشیند.
«زهر مار» بی‌شباهت به «مارمولک»

«زهر مار» بی‌شباهت به «مارمولک»

تهیه‌کننده فیلم پرحاشیه «مارمولک» این بار با «زهر مار» در جشنواره حضور دارد، اما بر خلاف آنچه برخی می‌گفتند، زهرمار، نه از لحاظ فرم و نه از لحاظ مضمون شباهتی به مارمولک ندارد.